Sällanköpshandeln i Göteborgs innerstad tappade var tionde krona under 2013. Samtidigt ökade antalet besökare med sex procent. Det visar en ny undersökning som Fastighetsägarna GFR låtit göra.
Minskningen av sällanköpen, det vill säga varor som kläder, skor, böcker och leksaker, motsvarar i genomsnitt en miljon kronor per butik i Göteborgs innerstad. Förutom i affärscentrumet Nordstan i centrala Göteborg där försäljningen ökade med 13 procent, vilket motsvarar i snitt tre miljoner kronor per butik. Tillsammans innebär det att sällanköpshandeln i Göteborgs innerstad växte svagt med drygt en procent under 2013.
– Besökarna blir fler, men man väljer att handla i Nordstan. Innerstadens unika utbud väger inte upp tillgängligheten med parkeringar och öppettider i Nordstan, säger Rikard Ljunggren, näringspolitiskt ansvarig för Fastighetsägarna i Göteborg.
På Avenyn minskade försäljningen av sällanköp med nästan sex procent. Gatan är däremot stadens restauranggata. Krogarna sysselsätter över tusen personer och omsätter drygt en miljard kronor, vilket är hälften av gatans totala omsättning.
Inom de undersökta områdena sysselsätter handeln och restaurangerna tillsammans cirka 7 400 personer och omsätter nära elva miljarder kronor i Göteborgs innerstad.
– En slutsats från undersökningen är att centrala Göteborg lider av sin gleshet och brist på människor. Stadskärnan är i behov av ett rejält tillskott på nya bostäder och arbetsplatser. Många av våra medlemmar har både idéer och pengar att satsa på nybyggnation, men det krävs politiskt mod att stå upp för en förtätad stadskärna, avslutar Rikard Ljunggren.
Fastighetsägarna GFR har i samarbete med WSP gjort en cityklimatundersökning av hur detaljhandel och annan servicenäring utvecklas i Göteborgs stadskärna. Organisationen planerar att genomföra undersökningen årligen för att följa utvecklingen på lång sikt.