Först ut att få den nya branschgemensamma utbildningen för fastighetsförvaltare, Aff Diplomutbildning, är 20 Riksbyggen-medarbetare. Diplomeringen tillhandahålls av Aff - Forum för förvaltning och service.
Riksbyggen är en av initiativtagarna till Aff Diplomutbildning och det är också medarbetare på bolaget som är de första att hämta ut sina diplom. Själva diplomtestet sker digitalt. Diplomeringen vänder sig till yrkesroller så som kundansvarig, säljansvarig och leveransansvarig inom fastighetsförvaltning. För att kunna bli diplomerad bör man först ha genomgått utbildningen Aff Basutbildning, eller ha skaffat sig tillräcklig kunskap genom erfarenhet.
– För att bli godkänd på diplomtestet krävs rejäla förkunskaper och blir därmed ett kvitto på att personen verkligen har kunskaper inom området. Intresset för diplomeringen är stor hos de som tidigare har gått Aff Basutbildning vilket är väldigt roligt, säger Ylva Fröberg, processansvarig för anbud och avtal inom Riksbyggens affärsområde Fastighetsförvaltning.
Under februari och mars ska Aff Diplomering lanseras av Aff – Forum för förvaltning och service, vilket är är en förening verksam inom fastighetsägande, fastighetsförvaltning och Facility Management.
– Att upprätta förvaltningsavtal kräver att man kan tolka avtalstexten, samt vilka konsekvenserna blir vid eventuella förändringar. Syftet med att bli utbildad och diplomerad i Aff är att höja nivån hos våra medarbetare, och i slutändan handlar det om en trygghet både för Riksbyggen och för kunden, säger Ylva Fröberg.
Brist på kunskap leder till att många fastighetsägare använder fel standardavtal när tjänster ska upphandlas. Här kan du ta del av Anna Cedvéns, fastighetsförvaltningsrådgivare på Förvaltningsstrategi, bästa råd.