[ Annons ]

Karolina Skog (MP) Foto: Fredrik Hjerling.
Publicerat 15 september, 2021

”Ett väldigt välkommet tillskott i debatten”

Vid ett seminarium diskuterades de skatteförslag för fler hyresrätter som Fastighetsägarna varit med att ta fram. På plats fanns Karolina Skog som välkomnar initiativet.  

Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta har i en ny rapport presenterat fem ändringar i skattesystemet som ska bidra till att antalet hyresrätter ökar. Vid ett webbseminarium idag debatterades frågan. Bland deltagarna fanns både representanter för de tre organisationerna och riksdagspolitiker från Centerpartiet, Miljöpartiet och Moderaterna.

Medverkande från de två regeringspartierna var Karolina Skog, riksdagsledamot och en av Miljöpartiets två gruppledare. Hon tycker att den nya rapporten är ett bra tillskott i debatten.

[ Annons ]

– Det har varit väldigt många diskussioner om regellättnader. Det är bra att diskussionen förs över till de ekonomiska förutsättningarna, det är där jag tror vi har lösningarna, säger Karolina Skog.

– Jag tycker det här är ett välkommet initiativ. Jag kommer att ta till mig det seriöst, gå igenom detta och se vad som går att förverkliga. Helst tror jag att det här ska genomföras i en större skattereform, fortsätter Karolina Skog.

Centerpartisten Per Åsling, förste vice ordförande i Skatteutskottet, välkomnar också rapporten och menar att det är små förändringar som tillsammans kan ge stor effekt på fastighetsmarknaden.

– Just de här fem frågorna som lyfts i den här rapporten är alla av den karaktären att bara den politiska viljan finns så måste det gå att göra stor skillnad väldigt snabbt, säger Per Åsling.

Deltog gjorde även Moderaternas Niklas Wykman, andre vice ordförande i Skatteutskottet. Även han pekade mot att vissa av de här förslagen borde kunna genomföras relativt snabbt.

– Jag tycker att alla förslagen är intressanta. Jag tycker att det här med moms verkar vara en långt hängande frukt där man kan göra förbättringar snabbt, säger Niklas Wykman.

Läs mer om rapporten här.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

Prisutdelningen. Foto: AktivBo
Publicerat 7 februari, 2025

Lobbar för sociala medier och fler aktiviteter

“Bli mer aktiva på sociala medier” – det är ett av tipsen som Sveafastigheters förvaltningschef Ola Svensson delar med sig av efter Kundkristall-vinsten.

Sveafastigheter tog hem priset i kategorin ”Störst Lyft Serviceindex”. Ola Svensson är både stolt och glad över utmärkelsen.

– Vi har kämpat hårt för att nå hit, och det är fantastiskt att se att vårt arbete har gett resultat. Det här är en seger för alla våra medarbetare runt om i landet, som varje dag jobbar för att ge våra hyresgäster den bästa möjliga servicen, säger han.

[ Annons ]

Arbetet med att förbättra kundnöjdheten startade i februari 2024, då hela förvaltningen satte sig ner tillsammans för att diskutera hur de kunde lyfta hyresgästernas upplevelser. Resultatet blev projektet ”Helt, rent, snyggt och tryggt”, som väglett bolaget i deras arbete.

Ola Svensson lyfter fram tre åtgärder som varit avgörande för vinsten:

Det första som nämns är Sveafastigheters ökade närvaro på sociala medier, vilket har gett möjlighet att visa upp allt gott arbete de gör för hyresgästerna.

Granngemensamma aktiviteter är nästa åtgärd som lyfts, trygghetsvandringar och andra aktiviteter har bidragit till att skapa en tryggare och mer trivsam boendemiljö där Sveafastigheter också blir mer synliga för hyresgästerna.

Den tredje faktorn är kanske den mest avgörande: Tydliga mål. Genom att sätta upp klara och strukturerade mål inom projektet ”Helt, rent och snyggt” har Sveafastigheter haft en tydlig riktning i sitt arbete, från början till slut.

– Det är nog de tre faktorer som gjorde att vi faktiskt vann, säger Ola Svensson.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

Marcus var en av de 148 hyresgäster som flyttade in i Familjebostäders nybyggnation i Bandhagen. Foto: Fredrik Hjerling
Publicerat 7 februari, 2025

Skruvade idéer ett framgångsrecept

Kan en inflyttningspresent resultera i en Kundkristall? Det är i alla fall en del av framgångsreceptet som ledde fram till att Familjebostäder kammade hem priset.

Familjebostäder kammade hem Kundkristallen i kategorin Bästa Inflytt. Ilnaz Carlsson, förvaltningschef på Familjebostäder, och Petra Berggren, enhetschef Kundservice på Familjebostäder, förklarar att det trots deras höga index kom lite som en chock

– Det är superkul, det är ju första vinsten för oss. Arbetet med både kundnöjdhet samt inflyttnings- och tillträdesprocesser är något som vi jobbat med under flera år, säger Petra Berggren.

[ Annons ]

Det går snabbt när Familjebostäder lämnar över en lägenhet, ofta görs det samma dag som den tidigare hyresgästen flyttar ut. Detta kan resultera i att alla lägenheter som lämnas ut är inte alltid i toppskick.

– Men vi har en rutin för hur vi hanterar dessa lägenheter. Vi kontaktar såklart den nya hyresgästen och säkerställer att eventuella problem kommer åtgärdas. Det gör väldigt mycket, att man har en öppen dialog med hyresgästen, förklarar Ilnaz Carlsson.  

Ilnaz Carlsson menar att fokuset på kunden är framgångsfaktorn bakom vinsten. Här är det också viktigt att våga tänka nytt.

– Vi har vågat skruva och ändra våra ideér. Vi har till exempel en inflyttningspresent som vi har sett över flera gånger; vad blir mervärdet för våra kunder när vi lämnar över påsen?

Stort fokus läggs på samarbetet mellan alla medarbetare, Berggren och Carlson förklarar hur engagerade kollegor som hjälps åt ligger till grund för en lyckad överlämning.  

– En husvärd eller kundservice som lämnar över nycklarna klarar inte av allt själv, vi är flera avdelningar som ligger bakom arbetet, förklarar Ilnaz Carlsson.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

Journalisternas hus på Vasagatan har ny ägare. Foto: Wikimedia commons
Publicerat 7 februari, 2025

Journalisternas hus sålt till Olav Thon-gruppen

Journalistförbundet köpte fastigheten på Vasagatan i Stockholm 1984 för åtta miljoner kronor. Nu är den såld för 200 miljoner till norska Olav Thon-gruppen

Fastigheten på Vasagatan har varit ute till försäljning i två och ett halvt år. Journalistförbundets personal på kansliet flyttade ut i september 2021 och är nu hyresgäster i fackförbundet Visions fastighet på Kungsgatan.

Med dubbla hyror har försäljningen varit rätt akut och på grund av en nedgång på den kommersiella marknaden har processen dragit ut på tiden.

[ Annons ]

– Huset har funnits med så länge att det finns en själ i det, så det är klart att det finns ett vemod. Men mest är jag jättenöjd och glad över vad vi ska kunna använda de här resurserna till. Det hade varit mycket mer vemodigt att behöva skära ner i verksamheten, säger Journalistförbundets ordförande Ulrika Hyllert till tidningen Journalisten.

Prislappen blev enligt Journalisten cirka 200 miljoner kronor. Fastigheten värderades i december 2020 till 260 miljoner kronor och mäklare bedömde i september 2021 ett  försäljningspris på 370 miljoner kronor.

Men Ulrika Hyllert anser inte att man sålt för billigt.

– Det fanns en väldig spännvidd i siffrorna vi fick, på över 100 miljoner kronor i skillnad mellan den lägsta och den högsta värderingen. När de värderingarna gjordes var dessutom fastighetsmarknaden dopad. De gjordes innan Ryssland hade invaderat Ukraina och före den kraftiga inflationen och kostnadsökningarna. Det har hänt mycket i samhällsekonomin och på fastighetsmarknaden sedan dess, säger Ulrika Hyllert, till Journalisten.

Köparen är alltså den norska koncernen Olav-Thon gruppen. Storägaren Olav Thon dog i november 2024 i en ålder av 101 år.

”Vi ser en stor potential i fastigheten och är glada över att kunna utöka vårt fastighetsbestånd i Stockholm. Det här är en stad vi tror mycket på, och vårt andra förvärv på Vasagatan”, säger Mathias Svensson, Thon Property AB i ett uttalande.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

Bättre säkerhetsåtgärder har bidragit till minskningen av bostadsinbrott. Foto: Shutterstock
Publicerat 7 februari, 2025

Färre bostadsinbrott men stora variationer i landet

Även under 2024 var det färre bostadsinbrott. Enligt Dina Försäkringar en minskning med 3,6 procent. Kommunerna som är hårdast drabbade är Ljusnarsberg i Örebro och Danderyd i Stockholms län.

Trenden har varit tydlig sedan 2017. För varje år har bostadsinbrotten minskat enligt statistik från Brå (Brottsförebyggande rådet) Mellan 2017 och 2023 i princip halverades de. Det är villainbrotten som står för den största delen av minskningen. Den trenden fortsatte även 2024 med en total minskning med 3,6 procent.

De anmälda inbrotten gällde 5 504 villor och radhus, en minskning med 3,4 procent. Lägenhetsinbrotten minskade samtidigt med 3,8 procent och uppgick till 4 916 anmälningar. Det visar en sammanställning av Dina Försäkringar.

[ Annons ]

– Minskningen av bostadsinbrott kan bero på flera faktorer. Säkerhetsåtgärder som larm, säkerhetsdörrar och grannsamverkan gör det svårare för tjuven. Dessutom har internationella stöldligor i högre grad riktat in sig på andra typer av brott. Uppklarningsprocenten för inbrott är fortfarande låg, vilket understryker vikten av att fortsätta med förebyggande insatser, säger Mia Winberg, expert på hemförsäkring på Dina Försäkringar.

Mia Winberg, expert på hemförsäkring på Dina Försäkringar. Foto: Pressbild

Uppklarningsprocenten för inbrott är fortfarande låg, vilket understryker vikten av att fortsätta med förebyggande insatser.

Nu är det stor variation i statistiken där den positiva trenden inte syns i alla delar av landet. På Gotland ökade inbrotten med 37 procent och I Kalmars län med nästan 14 procent. Skåne, Kalmar och Stockholm är länen som hade flest inbrott räknat per invånare under 2024. I Norrbotten, Västerbotten och Jämtland är det knappt en tredjedel så många inbrott.

Kommuner som sticker ut med många inbrott är Ljusnarsberg i Örebro län, Danderyd och Tyresö i Stockholms län – till stor del handlar det om inbrott i villor i dessa områden.

Många fastighetsbolag med bostäder arbetar systematiskt och framgångsrikt med trygghetskontroller för att minska incitamenten till inbrott. I den genomgången tydliggörs vilka åtgärder som är effektiva för att få en säkrare miljö – det kan röra sig om att ta bort buskage, öka belysningen, byta dörrar eller ta bort plank eller träd som det går att nå upp till balkonger. Läs vårt reportage om trygghetskontroller

Länen med flest bostadsinbrott i relation till befolkningsmängd

(Förra årets placering inom parentes)

Kommunerna med flest bostadsinbrott i relation till befolkningsmängd

(Förra årets placering inom parentes)

Källa: Dina försäkringar

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

Kundkristallen är branschpriset där alla nomineringar och vinnare enbart baseras på hyresgästernas egna omdömen.
Publicerat 7 februari, 2025

De vann årets Kundkristaller

Bostaden i Umeå, Sveafastigheter, Lundbergs Fastigheter och Olov Lindgren var några av vinnarna som tog hem Kundkristaller på fastighetsgalan Benchmark Event.

På torsdagens Benchmark Event i Stockholm belönades de kommunala och privata fastighetsbolag som fått högst betyg av sina hyresgäster med Kundkristaller.

Under årets prisutdelning delades Kundkristaller ut till både tidigare vinnare och till bolag som stod på Berns Salongers stora scen för första gången.

[ Annons ]

Lundbergs Fastigheter och Bostaden i Umeå belönades återigen med Kundkristaller för den höga service de kontinuerligt levererar till sina hyresgäster.

Lundbergs Fastigheter var nominerat i tre kategorier och tilldelades Kundkristallen i två; Högsta serviceindex och Högsta profil.

– För oss är det helt avgörande att våra hyresgäster är nöjda med vår service och vårt erbjudande och vi har en tydlig målsättning om att bibehålla en hög nivå i AktivBo över tid. Att resultatet räckt hela vägen till Kundkristaller i flera år känns fantastiskt! Jag kan inte nog tacka och hylla våra fastighetsskötare, uthyrare, förvaltare och många andra medarbetare som varje dag gör sitt bästa för att ge våra hyresgäster en bra boendeupplevelse, säger Johan Ladenberg, VD Lundbergs Fastigheter.

Ett bolag som kan stoltsera med sin första Kundkristall är satsande Sveafastigheter som vann klassen för Största Lyft Serviceindex.

– Vi har satsat hårt på att förbättra vår service och kvalitet, så den här Kundkristallen betyder mycket för oss. Det som känns extra bra är att utnämningen är baserad på våra kunders egna omdömen om oss. Vi är stolta och det är också verkligen hela vår organisation som ligger bakom, säger Ola Svensson, förvaltningschef på Sveafastigheter.

I kategorin Högsta Serviceindex Lokaler tog Olov Lindgren hem klassen för fastighetsbolag med över 300 lokaler.

– Det är glädjande att se att våra lokalhyresgäster ger oss så fina betyg och uppskattar allt det arbete som våra duktiga medarbetare lägger ner. Att samla in våra kunders feedback och använda synpunkterna och informationen till att göra förbättringar är djupt förankrat i vårt arbetssätt, säger Henrik Spännare, chef kommersiell förvaltning på Olov Lindgren, vinnare i största lokalklassen.

Väsbyhem placerade sig bland topp tre med Största lyft serviceindex bland fastighetsbolag med 4 000-10 999 lägenheter. Väsbyhem är ett av de bolag som gjort den största höjningen i service enligt resultaten.

– Det är fantastiskt att vi fortsätter gå framåt och placerar oss i topp tre största lyft när vi redan förra året placerade oss i topp tre med högsta serviceindex. Vi har som mål att vara Sveriges bästa hyresvärd och det här visar ännu en gång att det arbete vi utför varje dag uppskattas av våra hyresgäster. Det är det fina resultatet av ett mångårigt arbete från alla medarbetare på Väsbyhem som tillsammans jobbar för att ge våra hyresgäster den bästa upplevelsen, säger Amra Barlov Lindqvist, vd på Väsbyhem.

Vinnarna utsågs bland fastighetsbolag som genomfört kundundersökningar tillsammans med AktivBo under 2024, både för bostäder och lokaler, i olika kategorier och storleksklasser.


Här är alla vinnarna:

HÖGSTA SERVICEINDEX – BOSTÄDER

200 – 999 lägenheter
Gunnar Lövgren Fastigheter AB 

1 000 – 3 999 lägenheter
MHS Bostäder

4 000 – 10 999 lägenheter
Lundbergs Fastigheter

11?000+ lägenheter
AB Bostaden i Umeå

STÖRSTA LYFT SERVICEINDEX – BOSTÄDER

200 – 999 lägenheter
Årehus AB 

1 000 – 3 999 lägenheter
Rosengård Fastighets AB

4 000 – 10 999 lägenheter
Varbergs Bostad

11?000+ lägenheter
Sveafastigheter

HÖGSTA SERVICEINDEX – LOKALER

Upp till 299 lokaler
Leksandsbostäder AB

300+ lokaler
Olov Lindgren AB

STÖRSTA LYFT SERVICEINDEX – LOKALER

Upp till 299 lokaler
Ånge Fastighet & Industri AB

300+ lokaler
Fastighets AB Förvaltaren

BÄSTA INFLYTT
AB Familjebostäder

HÖGSTA PRODUKTINDEX – BOSTÄDER

200 – 3 999 lägenheter?
Trollängen Bostad AB

4 000+ lägenheter?
Stockholms Kooperativa Bostadsförening

HÖGSTA PROFIL – BOSTÄDER

200 – 3 999 lägenheter
Melin Förvaltnings AB

4 000+ lägenheter
Lundbergs Fastigheter

BÄSTA NYPRODUKTION

MKB Fastighets AB / JSB Construction AB (Stockrosen)

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

Illrarna Kanel och Salsa spanar nyfiket runt inför kommande uppdrag. Foto: Katarina Lorenz/Einar Mattsson
Publicerat 7 februari, 2025

Hundar och illrar i tjänst hos bostadsbolag

Råttbeståndet har ökat markant på flera håll i landet. I Södra Stockholm testar Einar Mattsson en ny och giftfri metod – illrar och hundar driver bort de oönskade skadedjuren.

Statistik från Anticimex pekar på att råttproblemen i Sverige växer. Under 2024 fångade Anticimex 1 076 148 råttor, en ökning på fem procent jämfört med 2023. 

I januari skrev Fastighetstidningen om hur Anticimex utökat sitt arbete mot råttor, men även fastighetsägare jobbar för att hålla sina fastigheter fria från skadedjuren.

[ Annons ]

I Stockholms söderort arbetar flera fastighetsägare, inklusive Einar Mattsson, aktivt för att minska antalet råttor i området. Den mest effektiva metoden är att fastighetsägarna samarbetar och genomför åtgärder samtidigt, så att råttorna inte flyttar mellan fastigheterna.

I det arbetet har bostadsbolaget Einar Mattsson valt att testa en ny strategi där man nvänder illrar och hundar för att skrämma bort skadedjuren, ett giftfritt sätt att hantera problemet.

Mona Ghalayini, som driver företaget Quality Detection Dogs Sweden AB, har anlitats för uppdraget. Hon har tillstånd att utföra jakt på råttor med hjälp av hundarna och använder även sina hundar för att hitta vägglöss.

– Hundarna hjälper oss att hitta aktiva råtthål. Ser vi att det är många hål på en begränsad yta så kan vi släppa ner illrarna i hålorna. Illrarna jagar då ut råttorna till hundarna som väntar. Hundarna fångar och avlivar råttorna på några få sekunder. Ett naturligt och mer humant sätt att bekämpa råttor om man jämför med råttgift, säger Mona Ghalayini.

I den egna förvaltningen hanteras alltså inte hundar och illrar. Men Einar Mattsons personal vidtar flera åtgärder för att minska råttorna. I rabatterna byts jorden ut mot en blandning av kolmakadam, kompost och biokol. Detta gör att råttornas gångar kollapsar när de försöker bygga. Makadam läggs också närmast fasaderna för att skapa öppna ytor som råttor ogillar.

Ledningarna under husen är isolerade och täta för att förhindra att råttorna använder dem som ingång. Bakom ventilationsgallren finns finmaskiga nät, även på de högre ventilerna, för att hindra råttorna från att klättra in.

Det är klokt att sätta in insatserna nu. Under vintern föds färre råttor än under de varmare månaderna, trots att deras dräktighetsperiod bara är två månader. Undanröjer man antalet råttor i beståndet redan under tidig våren, blir råttkolonin mindre under sommaren.  

Att få det råttfritt kräver samarbete. Det gäller att hyresgäster parallellt med fastighetsägarinsatserna undviker att lämna matrester på gården, att inte ha fågelmat som sprids från balkongen ner på backen och att slänga soporna rätt. Då minskar sannolikheten att råttorna trivs.

Är tillgången till mat stor ökar råttorna snabbt i antal. Tidigare intervjuad i Fastighetstidningen berättade Magnus Rosenholm, skadedjursexpert på Anticimex, att kraven om separata matavfallsinsamlingar som tillkom 2024 kan skapa problem.

– Vi kan inte koppla det till någon exakt statistik, men det kommer absolut på sikt kunna påverka antalet råttor som känner av lukten och tycker det blir attraktivt att ta sig upp mot till exempel en innergård. Då kommer den också leta efter en boplats i närheten, speciellt när det bli varmare framåt våren och lukten förstärks, förklarade Magnus Rosenholm.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

Foto: Shutterstock
Publicerat 6 februari, 2025

Ny branschstandard ska underlätta delning av data

För att underlätta digital informationsdelning om byggnader och byggprodukter har Fastighetsägarna tillsammans med ytterligare åtta branschorganisationer enats om en gemensam standard.

Nio av de största aktörerna inom samhällsbyggnadssektorn har nu enats sig om att etablera en gemensam struktur för digital informationsdelning. Bakgrunden är delvis att EU har skärpt kraven på hur information om byggnader och byggprodukter ska redovisas.

Något som bland annat innebär att fastighetsägare och byggföretag behöver kunna visa detaljerad information om materialens miljöpåverkan, energiprestanda och återvinningsmöjligheter. Det samtidigt som att marknaden efterfrågar mer transparens i byggprocesser.

[ Annons ]

Att hantera all denna information manuellt är tidskrävande och ineffektivt. Genom att digitalisera och standardisera informationsflödet kan branschen minska administration, förbättra spårbarheten och säkerställa att rätt data alltid är tillgänglig. Men då krävs det att alla parter talar samma språk.

Eller mer i detalj, som de tre delar den nya standarden bygger:

  • Datalexikon – gemensamma begrepp och definitioner för bygg- och produktdata.
  • Datamallar – strukturerade format för hur information ska organiseras och delas.
  • Organisering och styrning – en enhetlig modell för hur standarderna ska hanteras och uppdateras.

Bakom den nya standarden står: Byggföretagen, Byggmaterialindustrierna, Byggherrarna, Byggmaterialhandlarna, Fastighetsägarna, Installatörsföretagen, Innovationsföretagen, IQ Samhällsbyggnad och Sveriges Allmännytta.

Den gemensamma förhoppningen är att det ska skapa flera fördelar för fastighetsägare. Med standardisering av data minskar behovet av manuellt arbete, vilket sparar tid och minskar risken för fel. Det gör det enklare att följa och rapportera information om byggnaders och produkters egenskaper, vilket underlättar efterlevnaden av EU:s hållbarhetskrav.

Tillgång till detaljerad och standardiserad information möjliggör också bättre beslut kring underhåll, renovering och materialval, vilket bidrar till mer hållbara fastigheter.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

Foto: Shutterstock.
Publicerat 6 februari, 2025

Elbilsladdning utan investering

Allt fler boende efterfrågar laddplatser i närheten av hemmet. Och nu börjar det dyka upp lösningar som minskar arbetet och eliminerar investeringen för brf-styrelser och privata fastighetsägare. 

Många bostadsrättsföreningar har stora omkostnader och leds av styrelseledamöter som har schemat fullt. Då är det lätt hänt att man avstår från att starta ännu ett projekt, som till exempel en installation av laddsplatser. Särskilt med tanke på att laddinfrastruktur kräver löpande underhåll på obestämd framtid. 

– Om man sitter i en brf-styrelse har man oftast ett jobb vid sidan av, och kanske redan har flera andra aktiva projekt i föreningen, och då kan det vara svårt att ha tid för nya projekt. Sedan är det inte alltid kompetensen finns internt, säger Daniel Bergström, energispecialist på Fastighetsägarna Service.

[ Annons ]

De här problemen är något som inte gått leverantörer av laddstolpar obemärkt förbi. Nya strömlinjeformade lösningar som ska underlätta för fastighetsägaren börjar därför dyka upp på marknaden. En av dessa är Laddaccess. Bolaget står för hela installationen samt all hårdvara. Kostnaden för fastighetsägaren blir därmed noll. Laddaccess står även för underhållet, molntjänst, administration, avläsning och debitering, garanti och försäkring under avtalstiden, och om tekniken i den befintliga utrustningen blir föråldrad så uppgraderas den.

– Vi inleder varje projekt med en enkät, där de boende svarar på om de har en laddbar bil eller tänker skaffa en inom ett till två år. Vi bygger sedan ut när behov uppstår. Om åtta äger en laddbar bil i dag, och två planerar att skaffa en, så sätter vi upp tio laddplatser. Dessa aktiveras sedan när kunden önskar, säger Kristian Greslingaas, försäljningschef på Laddaccess.

Fastighetsägaren sätter själv kilowattpriset och Laddaccess debiterar sedan den boende baserat på det, och skickar sedan tillbaka samma summa till fastighetsägaren varje månad, utan påslag eller provision.

– Vi tjänar pengar på månadsavgiften, som är 400 kronor i månaden. I den ingår support, service, underhåll, garanti, försäkring, app och molntjänst. Utöver det betalar användaren för förbrukningen, men kWh-kostnaden går alltså tillbaka till fastighetsägaren eller föreningen, säger Kristian Greslingaas.

Priset för att hyra en parkeringsplats med laddplats varierar kraftigt. Ibland ingår laddning i priset, ibland inte. Vanligast är att den boende betalar extra för sin vanliga parkeringsplats, plus kostnaden för den el som förbrukas. 

Hyran av Laddaccess parkeringsplats ligger aningen högre än snittet för den boende, men upplägget sparar alltså samtidigt pengar för föreningen. 

Daniel Bergström menar att det kan vara en lösning som passar vissa.

– Min uppfattning är att om föreningen har ekonomi är det fördelaktigare om de tar investeringen själva. Dessutom finns det fortfarande möjlighet söka bidrag från Naturvårdsverket.  Men det är såklart bra att även den här typen av lösningar finns, särskilt om ekonomin inte tillåter en investering. Då kan det här vara en väg framåt, säger han.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån.
Publicerat 6 februari, 2025

Fastighetsbyrån: Dags att reglera budgivningen

Bindande bud, som i Norge, ger en tryggare bostadsmarknad. Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån, tror inte att det i längden leder till lägre priser.

I en debattartikel i Dagens Industri skriver Johan Engström att det är dags att skrota den svenska modellen för budgivning där köpare kan lämna bud som sedan dras tillbaka, där det ibland finns dolda bud och där generellt såväl köpare som säljare upplever en stor stress i processen.

Han anser att det skapar en onödig osäkerhet för såväl budgivare, säljare och mäklare – bland annat rädsla för fejkade bud, oro för att bud ska dras tillbaka, irritation kring dolda bud och hetsiga budgivningar som kan leda till överpris.

[ Annons ]

Johan Engström ser gärna att Sverige har en mer reglerad process med bindande bud som vi har i våra nordiska grannländer. I Norge kan en säljare lägga ett utgångsbud med en tidsfrist på 48 timmar. Om en budgivare accepterar budet inom tidsfristen blir det bindande.

Även budgivare kan lägga bud och accepteras det av säljaren inom angiven tidsfrist så blir även det bindande.

Har inte det svenska systemet ändå varit gynnsamt för mäklare och säljare under alla åren då marknaden varit het?
– Jo, så kan man se det, men samtidigt är en av de största osäkerhetsfaktorerna för konsumenter just budgivningen. Jag anser att långsiktig trygghet och förutsägbarhet för bostadskonsumenter är viktigare än de kortsiktiga vinster som går att göra när marknaden är het, säger Johan Engström till Fastighetstidningen.

Tog ni upp detta förslag även när marknaden var stark?

– Jag lyfte frågan redan för fem år sedan, då marknaden var het. Redan då ansåg jag att reglerad budgivning var viktig, eftersom bostadsköp är en av de största affärerna en person gör i livet. Det är märkligt att man kan slänga in bud i dessa stora färer somman kan ta bort dagen efter – det skapar osäkerhet för såväl köpare som säljare.

I en het marknad tenderar köpare att buda mer än de tänkt sig.

Tror du att en mer reglerad budgivning kommer att påverka prisbilden?
– Över tid kommer priserna troligen vara desamma, men marknaden blir mindre ryckig. I en het marknad tenderar köpare att buda mer än de tänkt sig, i en mer reglerad process får du inte den slagigheten. Det ser man i Norge och Danmark där det inte är någon dramatik i budgivningen och en jämnare prissättning.

Skulle bindande bud innebära mer arbete för mäklare och då även högre arvoden?
– Det kan bli något längre processer, men vi ser inte att arvorden ska bli högre på grund av det. Många mäklare ogillar dolda bud och bud som dras tillbaka. En mer balanserad marknad är att föredra för alla parter.

För att ändra budgivningen i Sverige krävs lagändringar och Johan Engström anser att det är hög tid för regeringen att tillsätta en utredning kring effekterna av bindande bud och hur detta skulle kunna utformas på bästa sätt för säljare, köpare och budgivare i Sverige.

Fastighetstidningen har skickat en fråga till bostadsminister Andreas Carlson hur han ser på en sådan utredning men ännu inte fått svar.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

Sigtuna, en av de kommuner där hyran ny är klar. Foto: Shutterstock
Publicerat 6 februari, 2025

Nu är hyrorna i Stockholm och Gotland klara

I onsdags kväll meddelades att hyrorna i 13 stockholmskommuner och på Gotland höjs med mellan 5,2 och 5,7 procent från den 1 februari 2025. Sedan tidigare är det klart att hyran i Stockholm stad höjs med 5,3 procent.

Skiljeman Håkan Julius har alltså meddelat hyresnivåer i nivå med avgöranden i övriga Sverige, i några fall något över. Till skillnad från dessa har dock Håkan Julius valt att skjuta fram höjningstidpunkten från den 1 januari till den 1 februari.

– Skiljemannen hänvisar bland annat till hyresnämndens långa registreringsförfarande. Att det ska drabba hyresvärden i form av utebliven hyra är anmärkningsvärt, säger Fastighetsägarna Stockholms förhandlingschef Nathalie Brard.

[ Annons ]

De kommuner som omfattas av Håkan Julius rekommendationer är Botkyrka (5,6), Danderyd (5,5), Ekerö (5,7), Gotland (5,2), Haninge (5,6), Huddinge (5,7), Järfälla (5,3), Lidingö (5,2), Nacka (5,6), Nynäshamn (5,6), Salem (5,5), Sigtuna (5,3), Sollentuna (5,2) och Solna (5,3).

Bostadshyrorna för Stockholm stad meddelades i lördags – 5,3 procent under 2025.

– Precis som i fallet med den tidigare rekommendation för Stockholms stad, ligger dessa rekommendationer på lägre nivåer än vad vi hade förväntat oss. Dagens besked förstärker därmed problemen på hyresmarknaden där kostnaderna i förvaltningen under lång tid har ökat betydligt mer än hyrorna, säger Nathalie Brard.

Bostadshyrorna för Stockholm stad meddelades i lördags – 5,3 procent under 2025.

Eftersom det är i linje med beslut från skiljemännen i andra delar av landet konstaterar Nathalie Brard att beskeden knappast är någon överraskning.

Så inte heller reaktionen från motparten.

– Det är lägre än de 15 procent som Fastighetsägarna har krävt, men det är fortfarande alldeles för högt. Det borde visats större hänsyn för hyresgästernas tuffa situation och vi förstår inte varför de här hyresvärdarna ska få högre höjningar än andra. Framåt måste höjningarna bli mycket lägre, det här är en ohållbar utveckling, säger Manfred Klint, gruppchef förhandlingsenheten, Hyresgäst­föreningen region Stockholm.  

Hyresgäst­föreningen är kritiska till att Fastighetsägarna Stockholm för andra året i rad vänt sig till skiljeman. De menar att  man inte gett de lokala förhandlingar en ärlig chans. 

Inte heller på Fastighetsägarna är man nöjda med sakernas tillstånd.

– Vi får fundera på hur vi ska göra med förhandlingarna om nästa års hyresjustering. Det kan inte uteslutas att vi måste påkalla förhandlingarna ännu tidigare. Det är inte acceptabelt med en process som systematiskt leder till att hyreshöjningen senareläggs, säger Nathalie Brard.   

Men hon välkomnar att skiljemannens rekommendation gäller samtliga lägenheter som omfattas av förhandlingen. Det visar, enligt henne, att skiljemannen har utgått från förhandlingens grundläggande syfte.

– Den årliga förhandlingen handlar om att justera hyrorna i befintliga lägenheter för att dessa ska hänga med den allmänna ekonomiska utvecklingen på orten. Den handlar alltså inte om att förändra relationen mellan lägenheternas hyror. Det gör vi i andra sammanhang, säger hon.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

Dag Klackenberg anser att fastighetsägare måste diversifiera hyran om de ska ha kvar bokbutikerna. Foto: Kristofer Hedlund
Publicerat 6 februari, 2025

Bokhandlare Klackenberg avvecklar: Svårt att klara av hyreshöjningarna

Dag Klackenberg, tidigare vd för Svensk Handel, planerar att succesivt avyttra de nio boklådor som familjen driver. Vissa av butikerna kan en ny ägare ta över för en krona.

Dag Klackenberg 77 år, har en minst sagt brokig bakgrund. Han har varit politiker, diplomat på UD, styrelseproffs och vd för Svensk Handel – en post han lämnade 2012. Vid sidan av dessa uppdrag har han även en vurm för att driva bokhandel. Dag Klackenberg var med och startade Akademibokhandeln 1971 och 2004 öppnade den familjeägda kedjan Klackenberg böcker och papper. Idag finns nio butiker i Stockholms län.

– Nu är hustrun och jag tillräckligt gamla för att försöka hitta nya ägare. Vi har under en längre tid försökt få någon att köpa hela verksamheten, men det har inte lyckats vilket inte är så konstigt med tanke på hur marknaden ser ut, säger Dag Klackenberg.

[ Annons ]

Planen är nu att sälja butikerna en och en, i den mån det finns en köpare. Prislappen kan bli så låg som en krona.  I Värmdö fanns ingen som ville ta över butiken och där läggs verksamheten ner när hyreskontraktet går ut i mars. Samma öde kan drabba andra butiker när kontrakten löper ut om inte en ny ägare är villig att ta över avtalet.  

– Det är svårt att få lönsamhet när hyrorna gått upp så mycket de senaste åren. Omsättningen ökade med runt en procent från 2023 till 2024. Ställ det mot att vi haft hyresökningar med 20 procent de senaste åren. Tyvärr möter jag ofta en kompakt oförståelse från vissa hyresvärder när jag lyfter denna omöjliga ekvation, säger Dag Klackenberg.

Anser du att bokhandlare ska ha mer förmånliga hyresavtal än andra butiker?

– Hyror ska sättas marknadsmässigt men nivåerna ska också sättas efter den mix man vill ha i ett köpcentrum och då måste man anpassa för vissa verksamheter. När jag var ordförande i Atrium Ljungberg var policyn att hyresgäster inom kultur och social service skulle få hyror som de kunde klara, säger Dag Klackenberg.

Den fysiska bokhandeln har upplevt många tuffa år i konkurrensen med internetbokhandeln som knaprat marknadsandelar, även om åren efter pandemin visat på en viss återhämtning för fysiska butiker. Till det kommer strömningstjänsterna som Storytel och Bookbeat. Enligt Bokhandlareföreningen är fördelningen av branschens intäkter: 26 procent fysisk handel (här ingår även bokförsäljning i daglivaruhandeln), 42 procent internethandeln och 32 procent strömningstjänster.

Enligt Maria Hamrefors, ordförande för Bokhandlareföreningen, är trenden att de strömmade tjänstern fortsätter att växa.

– Antalet fysiska butiker har sedan millienskiftet minskat med 100 butiker och idag är det cirka 250 butiker över landet. Som för Klackenbergs är det många bokhandlare som inte klarar av höga hyror eftersom detta inte är en högmarginalbransch, säger Maria Hammerfors.

Dag Klackenberg tror att de större bokhandlarna i större städer med en omsättning runt 8 till 10 miljoner kan klara sig.

– Och även de små boklådor på mindre orter där de som driver verksamheten gör det som ett livsstilsprojekt och inte räknar med att tjäna några större summor. Men medelstora aktörer kan inte klara sig om inte ägare är på plats och leder det dagliga arbetet, säger Dag Klackenberg.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

Tomas Ernhagen, chefekonom Fastighetsägarna Sverige. Foto: Shutterstock och Olof Holdar
Publicerat 6 februari, 2025

Något är ruttet på huvudstadens bostadsmarknad

KRÖNIKA: Tomas Ernhagen konstaterar att några få är lyckligt lottade i Stockholms reglerade hyressystem. Han menar att de vanliga förklaringsmodellerna, som politiskt motiverade ombildningar, inte går ihop med statistiken.

För 50 år sedan var 90 procent av lägenheterna i innerstaden hyresrätter. I dag är andelen knappt 30 procent. Nu är det bostadsrätten som dominerar staden. Samtidigt växer köerna till de kvarvarande hyresrätterna och det är boendeformen som fler efterfrågar – inte minst unga.

För att få en centralt belägen äldre hyresrätt krävs minst två sekel i bostadskön.

[ Annons ]

För att få en centralt belägen äldre hyresrätt krävs minst två sekel i bostadskön. Bra kontakter eller pengar och en (o)moral som tillåter köp av svarta hyreskontrakt kan vara alternativ. Om du saknar allt detta, och ändå vill bo i en central hyresrätt, är du hänvisad till den dyraste boendeformen; ett andrahandskontrakt i en bostadsrätt.

Hur hamnade vi här? En del hävdar att det är kombinationen av politiskt motiverade ombildningar av hyresrätter och nedmonteringen av bostadssubventionerna i början av 1990-talet som ligger bakom. Det låter kanske rimligt, men det går inte ihop med statistiken. Privata hyresvärdar står för de flesta ombildningarna och dessa tog fart redan i slutet av 1960-talet då överlåtelsepriserna på bostadsrättsmarknaden släpptes fria. Fram till dess hade priserna varit lika reglerade som hyrorna.

En alternativ förklaring är att det är hyresregleringen som ligger bakom. Samtidigt som bostadsrättspriserna släpptes fria omvandlades den statliga hyresregleringen till dagens bruksvärdessystem. Tanken var hyrorna skulle reflektera hyresgästerna värderingar av olika boendeegenskaper. Problemet var att makten att uttolka värderingarna gavs till Hyresgästföreningen. Det innebar bland annat att värdet av att bo centralt nedtonades. Därför hölls hyrorna i innerstaden konstlat låga.

När värdet av att bo i innerstaden fick bostadsrättspriserna att rusa, rörde sig hyrorna med myrsteg. I takt med att kostnaderna ökade, krympte lönsamheten i förvaltningen av hyresrätter ihop till en rännil. Trots detta steg värdet på de centrala hyresrätterna. Det berodde på att det var möjligt att realisera detta värde genom att sälja hyresrätterna till hyresgästerna, vilket skedde i stor skala. Att innerstadens hyresrätter blev färre minskade inte efterfrågan. Det var bara köerna som blev längre.

Samtidigt runt om i stan stiger andrahandshyrorna.

Vinnarna på detta var dels de hyresgäster som fick köpa loss sina lägenheter, dels de som efter sekel av köande kunde lägga vantarna på en central lägenhet med låg hyra. En av dessa intervjuades nyligen av tidningen Hem & Hyra. Han hade varit med om en ombildning för 40 år sedan. Den lägenheten sålde han snabbt för att köpa en villa i Nacka. När barnen flyttat ut var det dags att casha in vinsten av 40 års köande; en lägenhet i ett smakfullt renoverat 1700-talshus där morgonkaffe och eftermiddagsyoga äger rum på gräsmattan med vid utsikt över Riddarfjärden och staden. Fantastiskt. Och hyran är låg, säger den lycklige hyresgästen, som ibland nyper sig i armen för att säkerställa att han inte drömmer.

Samtidigt runt om i stan stiger andrahandshyrorna för de som inte är lika lyckligt lottade. Den enes dröm, den andres mardröm. Något är, som sagt, ruttet på huvudstadens bostadsmarknad.

Tomas Ernhagen

Gör: Chefekonom på Fastighetsägarna Sverige

Mer om:  Född och uppvuxen i Lund. Bor i Stockholm sedan 1994. I botten nationalekonom och auktoriserad finansanalytiker. Innan Fastighetsägarna var Tomas drygt tio år på Riksbanken och har ett mångårigt förflutet som journalist.

Twitter: @TomasErnhagen

Läs fler krönikor av Tomas Ernhagen »

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Krönikor ]
[ Nyheter ]
[ Reportage ]