Hushållens förtroende för Sveriges ekonomi ökar och nu förväntas detaljhandeln utvecklas i positiv riktning. Det visar den senaste rapporten från HUI research.
Publicerat 11 juni, 2013

Positiv utveckling för detaljhandeln spår HUI

Hushållens förtroende för Sveriges ekonomi ökar och nu förväntas detaljhandeln utvecklas i positiv riktning. Det visar den senaste rapporten från HUI research.

Konsumenterna tar fortfarande intryck av den utdragna återhämtningen i euro-området och viss mån även i Sverige. Hushållens förtroende för Sveriges ekonomi har dock ökat försiktigt under våren. Om förtroende fortsätter i samma utveckling spår HUI en god utveckling för den svenska detaljhandeln.

[ Annons ]

– Om hushållen vill konsumera har de alla förutsättningar att göra det, pengar finns, säger Lena Larsson, VD på HUI Research. Detaljhandelns utmaning blir att locka konsumenterna från andra alltmer populära områden såsom resor och restaurangbesök.

På HUI tror de att dagligvaruhandeln ökar med 3,0 procent i år, medan sällanköpsvaruhandeln ökar med 1,5 procent. Flera av branscherna i sällanköpsvaruhandeln har det fortsatt motigt, som till exempel elektronikhandeln. Däremot börjar möbler och heminredning, två kapitaltunga branscher som utvecklades svagt 2012, nu visa tecken på återhämtning i takt med att aktiviteten på bostadsmarknaden ökar. Hälsotrenden fortsätter att gynna sporthandeln, men konkurrensen hårdnar i takt med att fler aktörer etablerat sig på marknaden.

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]