Nu öppnar två nya pop up-butiker i Gallerian i Stockholm. AMF Fastigheter, som förvaltar handelsplatsen, tror att företeelsen är här för att stanna.
Dekorations- och pysselspecialisten DRMLND och hudvårdsinriktade Yeppo & Soonsoo, som båda främst vänder sig till yngre konsumenter, är de två senaste tillskotten till en företeelse som blir allt vanligare – nischade butiker som håller öppet en kortare tid.
Att det blev just de två butikerna går att härröra till en kundundersökning utförd av Gallerian. Den visade att 35 procent av besökarna i fjol bestod av personer från generation Z, det vill säga födda 1995 eller senare.
AMF Fastigheter, som också utvecklar och förvaltar shoppingcentret Mood bara ett kvarter från Gallerian, planerar att ta in fler liknande konceptbutiker, säger Alice Leffler, Specialty Leasing Manager på AMF Fastigheter.
– Vi arbetar löpande med pop up-uthyrning av olika slag och det kommer absolut att dyka upp fler nyheter på våra handelsplatser framöver, säger hon.
Har pop-up-butiker gått från att vara en trend till att numera vara etablerad?
– Jag tvekar inte alls på att pop up-konceptet är här för att stanna. Mer flexibla hyreslösningar är ett bra verktyg för oss som utvecklar platser att bygga relationer med framtidens starka varumärken och en chans för mindre etablerade aktörer att ta klivet från en närvaro online till en fysisk butik.
Vad är poängen med att bara hålla öppet några månader? Gillar inte kunderna att veta att butiken ligger kvar i flera år?
– Kortare kontrakt möjliggör en större variation på våra platser och för oss att ligga i framkant med olika trender inom handeln. I en undersökning från i våras svarade drygt 60 procent av Gallerians kunder att tillfälliga butiker gör det mer intressant eller roligare att besöka handelsplatsen. Det ligger helt i linje med vår vision att skapa platser där människor vill vara.
Vilken typ av butiker är det som är mest aktuella 2024? Kläder, skönhet, pyssel, nåt annat? Eller finns ingen särskilt nisch?
– Våra handelsplatser har alla sina olika målgrupper och det avgör givetvis vilka nischer som blir stora. Men generellt ser vi en ökad efterfrågan på skönhet och aktörer som har hållbarhet som ett bärande element i sin affärsmodell, säger Alice Leffler.