Momsreglerna är fortfarande oklara för butiker som inte är permanenta. Pop up-butiken är här för att stanna. Men den som vill hyra ut butiksytor för en kort tid bör vara försiktig – på grund av oklara skatteregler riskerar fastighetsägare att åka på en momssmäll.
Publicerat 16 december, 2013

Pop up-butiker kan leda till en skattesmäll

Momsreglerna är fortfarande oklara för butiker som inte är permanenta. Pop up-butiken är här för att stanna. Men den som vill hyra ut butiksytor för en kort tid bör vara försiktig – på grund av oklara skatteregler riskerar fastighetsägare att åka på en momssmäll.

Små designers eller internationella klädmärken – idag poppar företag av alla sorter och storlekar upp i små butikslokaler för att sedan stänga ner efter en kort tids försäljning eller marknadsföring i lokalen. En del är borta efter bara tre dagar, andra är kvar i sex månader.

[ Annons ]

Många tilltalas av det kortvariga shoppingtillfället och ser till att hinna med ett besök, medan andra aldrig ens hinner höra talas om nya butiker förrän de är borta igen.
– Vår uppfattning är att pop up-butikerna är här för att stanna. Det är inte bara många hyresgäster som tar initiativ till pop up-butiker utan våra egna affärsutvecklare och centrumledare jobbar aktivt med att skapa levande och attraktiva köpcentrum och handelsstråk och då är pop up-lösningar en del i den strategin, säger Sheila Florell, chefsjurist på Vasakronan.

För fastighetsägare som kämpar med vakanser i sina köpcentrum kan pop up-butiker locka som ett sätt att hitta nya inkomster, men med de korta hyresavtalen följer en del juridiska utmaningar, främst vad gäller momsen. Den som inte har koll på vad som gäller riskerar att åka på en skattesmäll.
– Har man en momsregistrerad lokal som står tom ett tag kan man hyra ut den en kortare tid utan att tappa rätten att ta ut moms på hyran. Men avsikten måste vara att man försöker hyra ut lokalen för en längre tid och att uthyrningen till en pop up-butik endast sker under en begränsad tid och i avvaktan på en stadigvarande uthyrning, förklarar Ulla Werkell, skattejurist på Fastighetsägarna Sverige.

Men vad som räknas som en stadig-varande verksamhet är inte definierat i de regler som finns idag. Efter årsskiftet behöver fastighetsägaren inte längre heller ansöka om momsregistrering utan kan ta ut moms direk. Det innebär att den som inte är säker på reglerna riskerar att göra fel och då kan det vara för sent.

Fortsätter en fastighetsägare att hyra ut till en pop up-butik kan Skatteverket anse att momsen på driftkostnader och hyra inte kan tas ut och att tidigare momsavdrag ska återbetalas.
– Fastighetsägaren kan även förlora möjligheten att jämka bort investeringskostnader, påpekar Ulla Werkell.

Förfrågningar som Vasakronan får gäller allt från ett par dagar till flera månader, men sällan kortare perioder än två veckor. Vasakronan har inget standardkontrakt för uthyrning på så korta tidsperioder som ibland efterfrågas. På grund av de oklara skattereglerna hanteras varje uthyrning än så länge från fall till fall.
– Vi har ingen generallösning för det, utan momsen och andra legala frågor måste hanteras från fall till fall. Det är en fråga för oss och andra i branschen att hitta juridiska och ekonomiska lösningar som fungerar för den affärsmodellen, säger Sheila Florell.

_________________________________________________

 Trettio designer hyr  pop up-lokal över julen

När kläddesignern Ida Hillebjörk fick nys om att en butikslokal i MVG-gallerian i Umeå skulle stå tom under hela december kontaktade hon gallerians centrumledning och fick, efter lite förhandlande, hyra
butiken fram till årsskiftet.
– Jag vet hur svårt det är för små kreatörer att nå ut med sina produkter i butik, och fick idén om att gå samman med flera designer i en tillfällig butik. Ungefär 30 nappade, säger Ida Hillebjörk.

När hon fick klartecken från hyresvärden återstod bara två veckor att få ihop butiksinredning, produkter och marknadsföring inför öppnandet. Men trots de snäva tids-ramarna skulle hon göra om pop up-proceduren igen om tillfälle gavs.
– Det gäller att anpassa sig efter de luckor som finns hos hyresvärden och att snabbt kunna få ihop allting på kort varsel, men om det går ihop ekonomiskt och praktiskt för alla inblandade så skulle jag göra om det igen.

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]