[ Annons ]

Christina Friberg, expert stadsutveckling, Fastighetsägarna MittNord. Foto: Fastighetsägarna
Publicerat 19 oktober, 2023

Omsättningen ökade i Sveriges stadskärnor

Årets rapport Cityindex Sverige med omsättningssiffrorna för 2022 har nu landat. Den visar att de svenska stadskärnorna har återhämtat sig och passerat 2019 års omsättningsnivåer.

Under 2022 ökade den totala omsättningen i de svenska stadskärnorna med 15 procent. Även stadskärnornas andel av den totala handeln ökade i fjol.

Det visar årets rapport Cityindex Sverige, ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research, som kartlägger och jämför den kommersiella utvecklingen i Sveriges 104 stadskärnor.

[ Annons ]

– Det är en återhämtningsdriven tillväxt vi ser nu. Framför allt är det de branscher som hade det tuffast under pandemin som kommer tillbaka starkast. Som hotell och restaurang, som faktiskt har passerat de nivåer man låg på innan pandemin, säger Christina Friberg, expert stadsutveckling, Fastighetsägarna MittNord.

I rapporten pekar man på vissa trender. Som att konsumtionen har förskjutits mot rekreation och kultur.

– Det har blivit ännu viktigare nu med mötesplatser och upplevelser. De som lyckats bäst är de som bygger en egen identitet och erbjuder nånting extra. Det kan man göra individuellt eller i samverkan, till exempel om en restaurang gör nåt ihop med någon form av kulturupplevelse.

Frågan är om uppgången kommer att bestå även i dagens vikande konjunktur. Det tror Christina Friberg.

– Det är min personliga uppfattning och den är baserad på att vi ser en stark tillväxt inom de branscherna. Samtidigt måste vi se till att den utvecklingen inte stannar av.

Så det gäller enligt henne att fastighetsägare och verksamhetsutövare i samspel med kommunen steppar upp för att behålla intresset.

– Man måste ha ett samspel med kommunen så man kan ställa om snabbt. Då behöver man ett regelverk och en detaljplan som tillåter en att vara mer flexibel. Det är också viktigt att utveckla stadskärnorna i symbios med kontoren. Det är viktigt att få tillbaka de som arbetar på kontor och kunna locka med ett intressant och blandat utbud i bottenvåningarna. Att erbjuda platser där man kan umgås och uträtta sina ärenden.

Att e-handeln för första gången visar på en negativ utveckling (-7 procent) menar Christina Friberg är ett tecken på att folk längtar tillbaka till butikerna och den fysiska handeln. Samtidigt har inte besöksflödet kommit upp i samma nivå som innan pandemin. Fortfarande uteblir var femte besök.

– Det är därför viktigare än nånsin med den personliga relationen till sina kunder; att hålla koll på förändrade konsumtionsmönster och ha utrymme för anpassning efter deras aktuella behov, säger Christina Friberg.

I årets rapport finns ingen ”topplista” över städer som klarat sig bättre än andra, istället vill Christina Friberg trycka på att varje stadskärna måste fokusera på sin egen utveckling, med både möjligheter och utmaningar.

– Man kan till exempel fundera på om man vill ha en stor och utbredd stadskärna, vilket många vill. Men då blir det mindre människor på en stor yta, och det skapar inte liv och gemenskap. Då är det bättre att förtäta så man kan få myllret av människor och göra stadskärnan mer attraktiv.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]