De svenska hushållen räknar med att öka sin konsumtion i höst. Men de kommer även öka sitt sparande. Det visar Svensk Handels nya konsumentundersökning ”Köpsuget”.
Publicerat 22 augusti, 2013

Ökad konsumtion under hösten spår hushållen

De svenska hushållen räknar med att öka sin konsumtion i höst. Men de kommer även öka sitt sparande. Det visar Svensk Handels nya konsumentundersökning ”Köpsuget”.

Det kan bli en positiv höst för handlarna om man får tro de svenska hushållen.

[ Annons ]

– Köpsuget hos konsumenterna är fortsatt starkt. Men, efter semestern då man unnat sig lite extra känner många att de behöver spara mer och lägga mindre på mat och dryck. Hemmet är istället något man satsar mer på inför hösten, säger Magnus Kroon, ansvarig för handelsutveckling på Svensk Handel.

Köpsuget, som är Svensk Handels nya konsumtionsindikator, landade på plus 10 i augusti. Av de tillfrågade tror 25 procent att deras konsumtion kommer att öka den närmaste månaden och endast 15 procent som tror att den kommer att minska. När svenskarna får svara på hur hushållsbudgeten kommer förändras det närmaste kvartalet är det sparandet som spås öka mest. En tredjedel svarar att de kommer att spara mer. Inköp till hemmet står också för en stark ökning inför hösten. 

Vad gäller konsumenters tankar kring miljö- och hållbarhetsaspekten vid konsumtion anser majoriteten (7 av 10) att de är viktiga frågor. Det största hindret till att handla mer hållbart är dock kostnaden, där många anser att det är för dyrt. Närproducerade varor är det som flest konsumenter förknippar med hållbar och miljövänlig handel och därefter kommer miljömärkta varor och att inte handla för mycket.


[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]