En resebyrå som ville göra om hyresavtalet gjorde många misstag vid uppsägningen och blev skyldig att betala 2,3 miljoner till fastighetsägaren.
En resebyrå med två lokaler hade ett treårigt hyresavtal. Uppsägningstid 12 månader, och om avtalen inte sas upp så förlängdes avtalen med tre år åt gången. En tid innan sista dag för uppsägningen kontaktade resebyrån hyresvärden och ville förlänga med två månader. De framförde också önskemål om att tiden för uppsägning skulle ändras.
Hyresvärden skickade två avtalsutkast om förlängning med två månader som hyresgästen begärt, men förslaget skrevs aldrig under. I stället sa resebyrån upp avtalen för villkorsändring och angav i uppsägningshandlingen att hyrestiden skulle förlängas med två månader och att de skulle ha rätt att säga upp avtalen löpande med tre månaders uppsägningstid. Hyresvärden ansåg att uppsägningen var otydlig och därmed ogiltig och att hyresgästen var skyldig att betala hyra på 2,3 miljoner plus ränta eftersom hyresavtalen alltjämt gällde.
Hyresgästen ansåg att uppsägningen var giltig och att avtalen upphört vid uppsägningstidens slut. De flyttade ut ur lokalerna och slutade betala hyra. Såväl tingsrätten som hovrätten dömde att hyresgästen skulle betala den kvarvarande hyran eftersom uppsägningen var otydlig. Även Högsta domstolen gjorde samma bedömning.
– I Jordabalkens 12 kapitel, paragraf 58 a står det att hyresgästen i uppsägningen ska underrätta hyresvärden om den ändring i de avtalade villkoren som begärs. Underlåter hyresgästen detta, är uppsägningen ogiltig. säger Diana Ercegovic, chefsjurist på Fastighetsägarna Syd.
Den prejudicerande frågan var om uppsägningen var tydlig nog.
– Eftersom önskemålet om tre månaders uppsägningstid, läst i ljuset av hyresgästens begäran om att hyresavtalen skulle förlängas med två månader, kunde tolkas på flera olika sätt ansåg Högsta domstolen att innebörden i hyresgästens begäran var så bristfällig att uppsägningen var ogiltig, säger Diana Ercegovic.
– Slutsatsen av domen är att kraven på utformningen av lokalhyresgästens uppsägning kan vara något mildare än de krav som ställs på hyresvärdens uppsägning. Men det ska vara tydligt för hyresvärden vad hyresgästen vill ändra i centrala delar i hyresavtalet.