Patrik Tillman, t.v., (styrelsemedlem i Odd Molly sedan 2004, ordförande sedan 2015, 57 år) är sedan 22 år vd på Lenner & Partners. Tobias Lövstedt, t.h., (Finanschef Odd Molly, 31 år) har arbetat på Jernhusen och Proveloper. Senast som finansanalytiker på Samhällsbyggnadsbolaget. Foto: Stina Gullander
Publicerat 18 juni, 2021

Odd Molly i ny paketering

Ett starkt varumärke som hittat in i många hjärtan. Nu sadlar Odd Molly om och satsar på fastigheter inom lager och logistik. Men var lugn, modeverksamheten lever vidare.

Ett och ett halvt år efter att bolaget köpt sin första fastighet lämnar Odd Molly modebranschen helt. Men varumärket försvinner inte. Klädverksamheten har sålts till textilfärgningsbolaget WRSD, We are Spindye. Tillsammans kommer de att bilda Nordic Fashion Tech Group noterat på Nordic Growth Market, en marknadsplats för aktier.

[ Annons ]

Odd Molly startade 2002 och gjorde snabbt succé. Länge var det nästan ett måste för den modemedvetna kvinnan att ha en Odd Molly-kofta i garderoben. I början sålde Odd Molly via återförsäljare och utvecklade tidigt egen e-handel. Det har även funnits butiker, som mest 18 stycken.           

– För ett antal år såg vi en vikande marknad och beslöt att avveckla butikerna och minska antalet återförsäljare. Idag står e-handeln för cirka 70 procent av den totala försäljningen, säger Patrik Tillman, delägare och styrelseordförande.

Tobias Lövstedt, finanschef Odd Molly, och Patrik Tillman, delägare och styrelseordförande Odd Molly. Foto: Stina Gullander

Odd Molly börsnoterades på Nasdaq 2010. Men en verksamhet som enbart handlar om kläder tycktes inte riktigt räcka till för att på allvar locka aktieägare.

– Vi började fundera över hur vi kunde bredda bolaget. I styrelsen fanns en stor kunskap kring fastigheter och vi kom fram till att detta kunde bli ett nytt kompletterande affärsområde, säger Patrik Tillman.

Men det handlar inte om vilka fastigheter som helst. Nischen som Odd Molly slagit sig in på är lager och logistik.

– Den ökande näthandeln har länge gjort det tufft för fysiska butiker. Och i takt med det har behovet av lager och logistik ökat. Under pandemin har den digitala utvecklingen skett ännu snabbare. På ett år har det hänt lika mycket som det annars kanske hade gjort på fem år, säger Tobias Lövstedt, finanschef.

När jag var fjorton år började jag jobba på lagret och under studietiden drev jag egna sommarbutiker.

Hösten 2019 köpte Odd Molly sin första fastighet. Efter sommaren 2020 var det dags för ytterligare ett antal affärer, bland annat förvärvades en fastighet i Trollhättan och en i Borås. Den nya inriktningen togs väl emot av börsen och aktiekursen steg.

– För att fortsätta vara framgångsrika blev det tydligt att vi behövde renodla. Vi insåg att det skulle bli komplext att köra en modedel och en fastighetsdel i samma koncern, säger Patrik Tillman.

Med en morfar som grundade Indiska har entreprenörskap och retail alltid varit en del i av hans liv.

– Morfar var en stor humanist och samtidigt affärsman. Jag har nog tagit med mig väldigt mycket från honom. När jag var 14 år började jag jobba extra på lagret och under studietiden drev jag egna sommarbutiker. Jag tror det lade grunden till mitt intresse för att utveckla affärsidéer.

I mitten av december förra året var det dags för nästa stora affär. Odd Molly köpte ett stort markområde som omfattar nästan 400 000 kvadratmeter i Vaggeryd. Här ska det bland annat byggas cirka 200 000 kvadratmeter lager- och logistikbyggnader.

– Eftersom morfar var smålänning känns det extra roligt att vi får en tyngdpunkt just här, säger Patrik Tillman.

Vi ser en stor efterfrågan från e-handlare och andra bolag som behöver effektiva lagerytor.

Odd Molly är knappast ensamma om att se affärsmöjligheterna i lager- och logistikfastigheter. Bland de större aktörerna finna exempelvis Bockasjö, Catena och NREP Logicenters. Odd Molly beskrivs som en utmanare.

– Hm, ja så är det kanske. Vi är i början på en spännande tillväxtresa och bedömer att vi kan växa i snabb takt på relativt kort tid. Vi är snabbfotade och har inte byggt fast oss i stora strukturer, säger Patrik Tillman och Tobias Lövstedt fyller i:

– Vi ser en stor efterfrågan från e-handlare. Men även från andra bolag som måste anpassa sig till digitala distributionsmodeller och som då behöver effektiva lagerytor.

Vilka är era drivkrafter, handlar det enbart om att se till att aktieägarna blir nöjda?

– Det är självklart grunden. Jag kommer från fastighetsbranschen och för mig personligen handlar det också om att få vara med om att skapa något från ax till limpa. Jag har upptäckt att det finns mer av en entreprenör i mig än jag själv visste, säger Tobias Lövstedt.

– En av mina drivkrafter har alltid varit att bygga och utveckla. Att ha ett antal idéer, se till att de genomförs och sedan få bekräftelsen i att de mottas väl av aktieägarna och marknaden. Det är väldigt tillfredställande, säger Patrik Tillman.

Blickar in i framtiden. Patrik Tillman och Tobias Lövstedt tror på snabb men klok tillväxt. Foto: Stina Gullander

Försäljningen av klädesdelen kommer formellt att vara klar i slutet av maj. Och i samband med det byter bolaget Odd Molly namn. Till vad är än så länge hemligt. Strategin framåt är att fortsätta växa.

– Men vi vill göra det i en hälsosam takt. Vi är i en utvecklingsfas samtidigt som vi håller på att bygga organisationen. Vi ska växa på ett sätt som är sunt, stabilt, genomtänkt och utan att ta onödiga risker, säger Tobias Lövstedt.

Jämfört med att sälja kläder, är inte fastighetsbranschen mer komplex?

– Tvärtom. Den är mycket enklare och mer förutsägbar. Vi har långsiktiga lån, koll på hyrorna många år framåt, och vet på dagsbasis hur intäkter och kostnader ser ut. I modebranschen har du egentligen ingen aning om hur försäljningen blir imorgon, säger Patrik Tillman.

Foto: Stina Gullander

Klädmärket Odd Molly grundades 2002. Modedelen har nu sålts. Kvar blir en renodlad fastighetsverksamhet.

[ Reportage ]
[ Nyheter ]
[ Krönikor ]