I Fastighetstidningen tredje nummer 2021 tittar vi bland annat på hur hotellbranschen mår efter pandemiåret och på bostadsmarknaden i Berlin. Vi möter även modeföretaget Odd Molly, som sadlat om och satsar på fastigheter.
Slutna rum för en öppen stad
Det finns ett stort uppdämt behov av att åter kunna mötas. Men redan innan pandemin började många av hbtq-rörelsens mötesplatser att försvinna. Lovise Haj Brade, ordförande för RFSL i Stockholm, förklarar hur egna slutna rum kan bidra till en öppnare stad.
Ombokat
Hotellnäringen går på knäna efter ett svart år. Men ur krisen föds kreativitet och i det nya normala kan hotellen syssla med allt från seniorboenden till coworkingplatser.
Taket över Berlin
Som en sen julklapp fick Berlinborna sina hyror sänkta i februari 2020. Men glädjen blev kortvarig efter att författningsdomstolen undanröjde hyrestaket. Facit av politikernas initiativ blev en orörlig hyresmarknad och minskat byggande. Och upprörda hyresgäster som ska betala retroaktiv hyra.
Krisa ihop
Pandemin har stärkt viljan att se över den egna krisberedskapen. Kristina Syk, expert på totalförsvarsfrågor, menar att det blir ännu bättre om hela bostadsområden bidrar.
Odd Molly i ny paketering
Ett starkt varumärke som hittat in i många hjärtan. Nu sadlar Odd Molly om och satsar på fastigheter inom lager och logistik. Men var lugn, modeverksamheten lever vidare.
5G vs wifi
Trotjänaren wifi har fått konkurrens av nykomlingen 5G. Vilken av teknikerna lämpar sig bäst för det uppkopplade kontoret? Vi reder ut begreppen med hjälp av två experter.
Nummer 3 2021 finns nu tillgängligt i det digitala arkivet.