I projekthuset för Nya Hovås kan grannar och intressenter komma och titta på en modell på hur området ska se ut i framtiden.
Publicerat 15 december, 2014

Nytt butikskoncept togs fram med dialog som grund

Tolv kilometer söder om Göteborg, mellan Hovås villastad och Billdal, ligger Nya Hovås. Just nu är området fyllt av kranar och byggställningar. Här ska HSB, Next Step Group och en rad andra aktörer bygga bostäder och handel. Eller som de säger ”En småskalig blandstad i världsklass”. Next Step Group driver redan idag handelsplatsen Origohuset i […]

Tolv kilometer söder om Göteborg, mellan Hovås villastad och Billdal, ligger Nya Hovås. Just nu är området fyllt av kranar och byggställningar. Här ska HSB, Next Step Group och en rad andra aktörer bygga bostäder och handel. Eller som de säger ”En småskalig blandstad i världsklass”.

[ Annons ]

[ Annons ]

Next Step Group driver redan idag handelsplatsen Origohuset i området, med bland annat en välbesökt ICA Kvantumbutik, vårdcentral och friskvårdsanläggningar.

När det var dags att utveckla visioner för en utbyggnad var det naturligt att prata med befintliga hyresgäster, men även alla grannar och intressenter.
– Dialog är grunden i vårt sätt att arbeta. Vi är ett affärsmässigt bolag och vi ser helt klart nyttan i att driva ett dialogbaserat arbete. Min svåraste uppgift är att sälja in visioner till potentiella hyresgäster, men när hyresgäster och invånare redan varit med i den fasen blir mitt jobb mycket enklare, berättar Jacob Torell, vd för Next Step Group.

Visserligen menar Jacob Torell att det kan vara en riskfylld kostnad att ta in intressenter och hyresgäster i ett tidigt skede.
– Det är inte alltid man kan räkna hem kostnaden, men vi tycker ändå att det är viktigt. Dialogen hjälper oss genom processen. Men det är också viktigt att vara på plats i området och se hur det utvecklas.

I Nya Hovås var det under just dialog som konceptet ”Small shops” växte fram. Längs ett huvudstråk ska affärer, små till ytan, med allt från bokhandel till surdegsbageri ta plats. Ett val som kanske förvånar många då det är volymhandel och stora köpcenter som dominerar marknaden.
– Det här är nytt även för oss men vi vill skapa något annat, och tror på det. Nya Hovås ligger mellan Frölunda Torg och Kungsmässan, så volymhandel finns redan, säger Jacob Torell.

Eftersom Next Step Group tar ett helhetsgrepp över all handel i området kan de arbeta övergripande med utbudet och få till rätt typ av mix. För att säkerställa detta skrivs tydliga hyresavtal där allt från marknadsföring och innehåll till öppettider fastställs. I avtalet ingår dessutom tid med både arkitekt, reklambyrå, inredningsarkitekt och belysningsarkitekt.
– De befintliga och tillkommande handlarna i området har ställt sig mycket positiva till visionerna och att området ska uppfattas som en helhet. Vi vill använda samma tänk kring mix och utbud som man använder när man jobbar med köpcentrum här i Nya Hovås. Skillnaden blir att all handel inte ligger under samma tak.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]