Hur ser framtidens stadskärnor ut när internethandel och hemmakontor utmanar både butiker och lunchrestauranger? En möjlighet är att låta kulturen vara en motor i stadsutvecklingen.
Projektet Pop up City vill därför starta en diskussion om kulturens roll för att skapa ett attraktivt centrum i Helsingborg.
– Vi kommer bland annat att synliggöra hur livemusikens förutsättningar ser ut och hur kultur kan driva stadsutveckling. Ett av målen är nya samarbeten mellan arrangörer, artister, fastighetsägare och handeln i Helsingborg för att få liv, konst och musik i city, säger Måns Katsler, projektledare från Skånsk Live, ett regionalt nätverk för livemusikarrangörer.
Projektet drivs av Skånsk Live i samarbete med The Tivoli, HBG City, Studiefrämjandet och Helsingborgs Kulturförvaltning, med stöd från Region Skåne.
Under året kommer satsningen genomföra tre pop-up evenemang med livemusik i lediga butikslokaler i Helsingborg. Var och när, samt vilka band som ska uppträda, avslöjas på en pressträff nästa vecka.