Vid årsskiftet blir det obligatoriskt för privatpersoner och företag att sortera ut textilavfall. Att det kan gynna fastighetsägare är det unga UF-företaget Collect ett exempel på.
Från och med 1 januari 2025 får man inte längre slänga kläder eller andra textilier i restavfallet – i stället ska det lämnas till återvinning och återanvändning. Det är gemensamma krav för hela EU med mål om ökad återanvändning. Beräkningar visar att svenskarna slänger i genomsnitt åtta kilo textilier i soporna varje år. Mer än hälften av det hade kunnat återanvändas.
Fastighetsägare har ingen skyldighet att ordna fastighetsnära insamling av textilavfall, utan det är kommunerna som bär ansvaret för insamlingen av avfallet som faller under definitionen kommunalt avfall.
Men på branschorganisationen Svenskt Avfall menar man att fastighetsägare kan underlätta för att textilierna hamnar rätt. De tipsar om särskilda behållare för textilavfall i tvättstugor. Kvarglömd tvätt måste man som fastighetsägare ändå lämna till återvinning.
Det finns de som redan utvecklat nya affärslösningar. När medlemmarna i UF-företaget Collect hörde talas om de nya kraven gällande textilavfall, insåg de snabbt potentialen i att hjälpa fastighetsägare och kommuner.
Företaget startades i september och idag säljer de återvinningskassar i textil, för textilier, till fastighetsägare och kommuner. De har just lagt sin första beställning med kassar till tre olika fastighetsägare.

Ida Lindgren, VD på Collect UF, förklarar att fastighetsägare är en mer tacksam kund än kommuner, som ofta kan vara svåra att få tag i. Hon menar att fastighetsägare ofta är snabbare på bollen när det kommer till förändring. En av kunderna är kommunala Håbohus.
– Att hjälpa till med insamling av textilier är ett bra sätt för oss att underlätta för våra hyresgäster, det ska vara lätt att göra rätt så att säga, förklarar Anneli Algeson Rask, Miljö- & kvalitetsansvarig på Håbohus.
Hon förklarar att de ser på kraven som något positivt, och att de arbetar aktivt med att försöka påverka hyresgästerna till att vara så hållbara som de bara kan. Samarbetet med Collect UF bidrar till Håbohus hållbarhetsarbete, samtidigt som de får stötta kommunens ungdomar. En win-win situation helt enkelt.
– Vi har, samtidigt som vi köpte dessa kassar av Collect UF, även påbörjat ett samarbete med Human Bridge, som kommer hämta in de insamlade textilierna. De är redan verksamma i kommunen och vi känner oss stolta att vi, tillsammans med Collect UF, hjälper till att bygga ut denna insamling, säger Anneli Algeson Rask.
Ida Lindgren och Hilda Groop, säljansvarig på Collect UF, förklarar att de med hjälp av kassarna vill informera om de nya kraven och underlätta för både allmänheten och fastighetsägare att gå dem till mötes.
– Kassarna säljs till kommuner och fastighetsägare som sedan delar ut dem gratis till hushåll och hyresgäster. Då blir det tydligt för hushållen som får hem kassen att det finns en ny lag och att de kan samla in sina textilier i tygkassen, säger Ida Lindgren.
Tygkassarna kommer också med en potentiell ekonomisk fördel för hyresvärdar, om de leder till minskat restavfall bidrar de även till en lägre avfallskostnad. De kan också leda till lägre avgifter för sophämtning.
Ytterligare lagstiftningar kan dra nytta av tygkassarna. Från och med 1 juli tidigare i år gäller ny lagstiftning gällande företags hållbarhetsrapportering (CSRD) där det också ställs högre krav för ett antal företag. Ida Lindgren och Hilda Groop poängterar hur tygkassarna kan lämna ett snyggt fotspår i rapporten.
Collect UF har stora förhoppningar för framtiden. De är i samtal med flera andra fastighetsägare, och hoppas bygga ut sitt nätverk med fler kunder inom en snar framtid.
– Vi siktar mot många fler samarbeten i framtiden och prioriterar att ringa och kontakta nya fastighetsbolag varje dag, vilket också är väldigt roligt, avslutar Hilda Groop.
Fakta UF-Företag
UF är en förkortning för Ung Företagsamhet. Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation, och en del av den globala organisationen Junior Achievement. Sedan 1980 har de utbildat gymnasieelever genom utbildningen UF-företagande. Ett UF-företag startas, drivs och avvecklas under ett läsår på gymnasiet.