[ Annons ]

Nu ska alla som vill får vara med och säga vad de anser om den framtida trafiksituationen i Stockholm. Crowdsourcing ska öka delaktigheten genom nytt forskningsprojekt.
Publicerat 12 februari, 2013

Ny forskning ska göra alla delaktiga i trafikutvecklingen

Nu ska alla som vill får vara med och säga vad de anser om den framtida trafiksituationen i Stockholm. Crowdsourcing ska öka delaktigheten genom nytt forskningsprojekt.

Nu ska alla, experter så väl som intresserade medborgare, få vara delaktiga i den framtida trafiksituationen i Stockholm.

[ Annons ]

– Det här är Sveriges största storskaliga crowdsourcingprojekt om framtidens trafik och transporter. Det rör främst Sveriges tre största städer, och går under namnet Post Car(d) Urbanism, säger Alexander Ståhle, stadsbyggnadsforskare på Arkitekturskolan vid KTH och projektledare för forskningsprojektet.

Det är Alexander Ståhle tillsammans med KTH-kollegorna Daniel Jonsson och framtidsforskaren Noah Raford som nu drar igång den demokratiska framtidsstudien Post Car(d) Urbanism. 180 experter, forskare och trafikplanerare har redan registrerat sig på och börjat använda sig av webbtjänsten med samma namn.
– Forskningsprojektet vänder sig förstås till alla som arbetar som trafikfrågor och stadsplanering, som forskare, experter, trafikplanerare och politiker. Men även alla de som har ett aktivt intresse för stadsutveckling och trafikfrågor är välkomna att delta. De som tycker att ämnet är både roligt och viktig, säger Alexander Ståhle.

I webbtjänsten kan man berätta vad man själv anser om olika trafikfrågor och också ta del av vad andra tycker samt lägga in olika trender om framtidens städer och transporter.
– Innehåll på Post Car(d) Urbanism baseras på vad användarna tror om framtiden. De kan rösta på och kommentera varandras tankar, och därmed se vad som mest sannolikt ska inträffa. Efter ett tag så kommer vi att göra en nätverksanalys av all information för att se åt vilket håll trenderna pekar. Hur ser till exempel framtiden ut för Hökarängen? Tanken är att informationen ska kunna användas i en stadsplaneringsprocess, säger Alexander Ståhle.

Webbplatsen är offentlig och kommer att vara öppen under våren 2013.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]