[ Annons ]

Foto: Shutterstock
Publicerat 26 oktober, 2021

Nu ska nattlivet värderas

I ett stort forskningsprojekt har värdet av Stockholms nattliv och kulturella aktivitet kartlagts av nattlivsaktivisten Lutz Leichsenring.

Berlin, New York och Tokyo har redan kartlagts. Nu är det Stockholms tur. Forskningsprojektet Creative Footprint har sedan i somras kartlagt stadens nattliv och kulturella aktivitet. Framåt årsskiftet väntas analysen vara klar. Det är Fastighetsägarna Stockholm, tillsammans med Stockholm Business Region och Atrium Ljungberg, som har beställt och bekostar rapporten. Syftet är att lyfta fram insikter, behov och utmaningar samt presentera förslag som kan stötta Stockholm i planeringen av framtidens kreativa utrymmen och stadens nattliv.

Lutz Leichsenring är grundare av Creative Footprint. Han är expert på kreativa näringar och talesperson för Berlin Clubcommission, en av världens mest inflytelserika nattlivsorganisationer. Han betonar att Creative Footprint handlar om mer än att bara sätta en prislapp på kultur och nattliv.

[ Annons ]

– Målet med vår studie är att med data visa värdet av platser som främjar talang, stärker samhällen och gör våra städer unika, säger Lutz Leichsenring.

Lutz Leichsenring, grundare av Creative Footprint.

Slutprodukten ska presentera en tydlig bild av hur nattlivet ser ut och vad det tillför staden. Analysen ska resultera i en rad olika policyförslag. Främst riktar det sig till stadens politiker. Men den kommer också kunna fungera som en gemensam karta till nytta för en rad olika aktörer som vill föra utvecklingen framåt.

Lutz Leichsenring tar ett exempel från Berlin som exempel på vad ”fotavtrycket” kan resultera i. Där skapade man i samarbete med de politiskt ansvariga för kultur och stadsutveckling en realtidskarta som visar platser med kulturell verksamhet.

– Där dyker det upp varningar i ett tidigt skede om nya byggprojekt krockar med kulturella värden.

Kan det finnas några problem med att mäta och att kulturen därmed förutsätts ha ett värde? Alltså ett värde utöver vad den är i sig självt?

– Det kan naturligtvis finnas en sådan oro. Särskilt från verksamheter som ofta måste verka i gråzoner, där juridiken är stelbent och inte inriktad på aktörernas behov. Så vi försöker bara visa på mönster, tillräckliga för att fatta beslut om ramarna. Vi vill ju inte göra livet ännu svårare för de småskaliga kreativa scenerna än det redan är, säger Lutz Leichsenring.

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]