Nio av tio svenskar är nöjda med sitt boende och bara fem procent vill byta bostad inom ett år. Det visar en undersökning från TNS Sifo som gjorts på uppdrag av Lantmäteriet.
Att bo i villa är den mest populära boendeformen om svenskarna får välja. Varannan svensk vill bo i villa medan en av fem föredrar bostadsrätt.
Kampen mellan stad och landsbygd är jämn. Fyra av tio säger sig helst vilja bo på landet, och en lika stor del väljer stadsbebyggelse.
– Om människor ska ha möjlighet att välja var och på vilket sätt de vill bo är så det viktigt att värna om en fastighetsmarknad där aktörerna har tillgång till relevant information. Den här undersökningen kompletterar våra fakta om landets fastigheter och sätter dem i ett sammanhang som gör dem användbara som beslutsunderlag i samhällsbyggandet, säger Henrik Roos, fastighetsanalytiker på Lantmäteriet, i ett pressmeddelande.
Nio av tio svenskar är nöjda med sitt boende och bara fem procent vill byta bostad inom ett år. Men alla har inte själva valt var de bor. 14 procent av svenskarna säger att det var slumpen som avgjorde deras val av boendet, medan en av fem säger att de inte har ekonomisk möjlighet att bo där de vill. Trots detta visar undersökningen att 95 procent av svenskarna är ganska eller väldigt nöjda med sitt boende.
Av de som äger sitt boende har merparten (63 procent) inga planer på att sälja – endast fem procent av fastighetsägarna vill byta bostad det kommande året.
Andra resultat från undersökningen:
51 procent vill bo i villa, 20 procent i bostadsrätt, 15 procent på en gård, 6 procent i hyresrätt och 4 procent i radhus.
Varannan uppger att de har ekonomiska möjligheter att bo där de vill med hjälp av banklån.
95 procent av svenskarna är ganska eller väldigt nöjda med sitt boende.
57 procent av kvinnorna är väldigt nöjda med sitt boende, mot 45 procent bland männen.
I framtiden vill svenskarna köpa en bostad i Stockholm (22%), Västra Götaland (18%) och Skåne (13%).
Om undersökningen:
Undersökningen har genomförts av TNS Sifo på uppdrag av Lantmäteriet. Målgruppen för undersökningen är svenska allmänheten 16-79 år. Sammanlagt har 1105 intervjuer genomförts i TNS Sifos webbpanel under perioden 17 februari – 22 februari 2015.