Stockholm stad har beslutat att inte förlänga markanvisningsavtal för handelsplatsen Destination Slussen i Stockholm.
2008 fick Destination Slussen, som ägs av Folksam och KF, en markanvisning om 35 000 kvadratmeter för en handelsplats. Därefter har många förändringar gjorts för nya Slussen och nu menar Exploateringskontoret att det inte längre är aktuellt med så stora ytor för handel.
– Orsaken till att vi inte går vidare med Destination Slussen är att vi, efter att ha prövat flera olika lösningar för handelsplatsen, inte har lyckats hitta en utformning som ger ekonomiska och kommersiella förutsättningar som tillfredställer båda parter, säger Mårten Frumerie, avdelningschef på Stockholms stads exploateringskontor.
I den nya detaljplanen för Destination Slussen ges som mest möjlighet till cirka 17 000 kvadratmeter för handel. Men i och med att markanvisningsavtalet inte förlängs har Destinantion Slussen inte längre ensamrätt på de ytor som avses för handel.
– Vi är besvikna på stadens beslut. Vi har varit helt inställda på att fullfölja de planer som vi utarbetat tillsammans med staden inom ramen för markanvisningsavtalet. Vi är stolta över det förslag vi tagit fram, säger Torbjörn Wiberg, styrelseordförande i Destination Slussen AB, i ett pressmeddelande.