[ Annons ]

I tidigare undersökningar har det visat sig att svenskar har ett lågt förtroende för mäklare. En ny undersökning genomförd av Fastighetsbyrån visar att detta även speglas i sociala medier. En tredjedel av inläggen på Twitter och Facebook som handlar om mäklare är negativa.
Publicerat 28 mars, 2012

Negativ bild av mäklare

I tidigare undersökningar har det visat sig att svenskar har ett lågt förtroende för mäklare. En ny undersökning genomförd av Fastighetsbyrån visar att detta även speglas i sociala medier. En tredjedel av inläggen på Twitter och Facebook som handlar om mäklare är negativa.

Undersökningen genomfördes mellan 9 januari och 9 februari i år och totalt 715 inlägg om mäklare granskades på Twitter och Facebook. Resultatet baserades på 322 av dessa inlägg där mäklare är i fokus. Av dessa var entredjedel negativa, endast 12 procent positiva och 55 procent ansågs vara neutrala.

[ Annons ]

Det vanligaste är att människor kommenterar yrkesgruppen mäklare, färre talar om en enskild mäklare som man själv varit i kontakt med.

– Vi vet från tidigare undersökningar att allmänheten har relativt låg förtroende för yrkesgruppen. Och vi kan nu se att det avspeglas även på Twitter. Den här bilden måste vi ta på allvar och hela tiden jobba för att förändra, säger Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån. Samtidigt vet vi att de som varit i kontakt med en mäklare är nöjda. Kundnöjdheten i branschen är relativt hög jämfört med många andra branscher. Det tyder på att allmänheten ibland har en skev bild och vi har en pedagogisk uppgift att visa hur mäklarna arbetar och hur kunniga och kompetenta de är.

Nu lanserar Fastighetsbyrån en sajt, mäklartwitter.se, där man löpande publicerar roliga och provokativa tweets om mäklare. Inläggen kan man sedan både kommentera och dela med sig av. Sidan innehåller också en del där besökarna kan ge förslag på hur branschen skulle kunna förbättras.

– Även om mycket är negativt så är många tweets om mäklare väldigt underhållande. Mäklarkvitter ska vara en plats där man kan läsa och kommentera roliga och kanske lite provocerande tweets om mäklare. Samtidigt hoppas vi kunna skapa en plattform för diskussion om mäklare och mäklaryrket. För att på längre sikt kunna förändra synen på mäklare krävs öppenhet och dialog. Vi hoppas att det kan bli både skoj och allvar – för både allmänhet och branschen, säger Lars-Erik Nykvist.

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]