För många svenskar blir webben en allt större del av deras shoppande. Var femte svensk utnyttjar till exempel sin smarta telefon när de är ute och handlar visar en undersökning.
Publicerat 15 september, 2014

Nätbutiken kompletterar den fysiska butiken

För många svenskar blir webben en allt större del av deras shoppande. Var femte svensk utnyttjar till exempel sin smarta telefon när de är ute och handlar visar en undersökning.

Nätet blir en allt större del när vi ska handla. Produkter som går att handla utan expedithjälp handlas på nätet av 35 procent av svenskarna visar en undersökning från Citycon. Nätet används också för att planera inköp i den fysiska butiken.

[ Annons ]

– Ofta kollar man till exempel först in vilka butiker som finns i gallerian och hur sortimentet ser ut, säger Martin Kjellman, Leasing Director på Citycon.

Var femte svensk tycker att det är viktigt att butiken och nätet har samma sortiment. En anledning till det är att de bara går till butiken för att prova produkten, och därefter beställer den på nätet istället.
– Att shoppa på detta sätt kommer att bli vanligare i framtiden. Fördelen för butikerna är att de sannolikt kan ha mindre lager framöver, förutspår Kjellman.

Närmare 40 procent vill kunna hämta och returnera sina inköp på nätet i samband med att de sköter sina vardagsärenden i butiker. För den svenska konsumenten verkar det vara särskilt viktigt att kunna vara tidseffektiv, menar Martin Kjellman.

Dessutom vill 20 procent använda mobil utrustning för att leta efter produktinformation på nätet när de är ute och handlar, jämfört med Finland där bara en av tio utnyttjar mobil utrustning på samma sätt.

Undersökningen genomfördes av YouGov på uppdrag av Citycon. 1 006 personer deltog i undersökningen. Målgruppen utgörs av svenskar i åldern 18–74 år.

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]