I lucka 10 konstaterar vi att det inte bara är tomten som kommer med överraskningar. När Fastighetsbolaget Olov Lindgren inledde ett pilotprojekt för att med generativ AI skapa effektivare ärendehantering fick de en lösning på trygghetsrelaterade problem i paketet.
Generativ AI kan för vissa låta lite kallt och tekniskt. Men det kan, ibland på ett lite oväntat sätt, vara en hjälp att tillsammans med sina hyresgäster skapa tryggare band. Den erfarenheten gjorde Fastighetsbolaget Olov Lindgren, som i somras inledde ett pilotprojekt att med generativ AI effektivisera förvaltningen.
Tillsammans med den tidigare KTH-studenten Björn Andrén och hans medgrundare Simon Almers har företaget utvecklat en AI-lösning som analyserar ärenden för att förstå hyresgästernas behov och hur fastigheterna mår. Något som Fastighetstidningen skrev om i ett stort AI-reportage tidigare i höstas.
En oväntad aspekt var att vi ganska enkelt kan få till ett trygghetsindex.
Tekniken har analyserat och kvantifierat ärendebilden för fastighetsbeståndet, vilket har visat upp en oväntad aspekt som har gjort det möjligt för Olov Lindgren att upptäcka trygghetsrelaterade problem i beståndet.
– Vi visste från början att vi skulle kunna få bättre data att analysera och bättre information ur våra ärenden, men en oväntad aspekt var att vi ganska enkelt kan få till ett trygghetsindex för respektive fastighet och område. Då vi också vet vad som bygger upp eventuell otrygghet kan vi sätta in rätt resurser i rätt tid på rätt plats, säger Henrik Litsander, chef för afffärsstöd på Olov Lindgren.
Han förklarar hur AI:n är tränad att kategorisera och analysera olika typer av problem. Den uppenbara fördelen är att det hjälper bolaget att effektivisera förvaltningen, planera ROT-projekt och felavhjälpande åtgärder.
– Men AI:n kan också analysera och kategorisera vad det egentligen är för typ av fråga. Vi förstod att vi skulle ha nytta av bättre data för att prioritera och planera i förvaltningene, men det oväntade var hur AI:n också hade väldigt lätt att i mängden ärenden sålla ut sådant som kan påverka tryggheten, som skadegörelse, klotter, portar som inte stängs helt, utebelysning som inte fungerar och annat som kan skapa otrygghet, säger Henrik Litsander.
Med den vetskapen är det lättare att förstå och tidigt agera när boende signalerar otrygghet. Utöver ren felavhjälpning får man också en större helhetsbild.
– Vi kan exempelvis se om vi behöver arbeta med mer proaktivt trygghetsskapande i ett område, säger Henrik Litsander.
Vi har insett potentialen.
Nu planerar företaget att fortsätta utveckla AI-produkten tillsammans med Björn Andrén ochSimon Almers. Målet är att skala upp tekniken till fler delar av verksamheten. Henrik Litsander konstaterar att man befinner sig i ett inledande skede. Hittills har det handlat om rent tekniska åtgärder och reparationer. Men han tror att nästa steg är relativt nära.
– Vi har insett potentialen. Vi planerar också för rekryteringen av en trygghetssamordnare som kommer förfoga över ett fantastiskt hjälpmedel.
Den data som uppstått ur ren ärendehantering kan användas i ett utvidgat syfte, konstaterar Henrik Litsander. Han ser stora möjligheter med att låta AI:n samköra data från rena trygghetsundersökningar.
– Genom att även väga in upplevd trygghet kan vi till exempel se om åtgärderna också bör fokusera på att skapa möjligheter för våra hyresgäster att lära känna varandra bättre, och skapa trygghet på det viset, resonerar Henrik Litsander.