September är generellt en svag månad inom e-handel. Men i år är det ner med 19 procent jämfört med samma tid förra året visar nya siffror från Svensk Handel.
Inflationen och tunnare plånböcker ger alltmer effekt på köplusten hos svenskarna, den trenden har varit tydlig under hela året. Men i september dök omsättningen rejält för e-handeln – ner med 19 procent jämfört med samma månad 2022.
Kraftigast nedgång var det för möbler (- 46 procent), men även andra sällanköpsvaror visar minus. Ökad försäljning är det endast från apotek (+ 11) och tobaksprodukter (+ 32).
– När det gäller tobak handlar det om att nya försäljningskanaler öppnats och en försäljning från tidigare mycket låga nivåer, säger Mikael Valier Furtenbach, presskommunikatör på Svensk Handel.
Utvecklingen för e-handeln är i linje med framtidsförväntningarna för butikshandeln. Samma negativa tendens redovisas i Svensk Handels Handelsbarometer för september.
Då visade enkäten hos butiksägarna en minskning med 2,2 enheter och ett indikatorvärde på 76,4. I mångt och mycket är det lönsamheten som oroar butikerna. Ökad pessimism råder just nu dagligvaruhandeln som börjar se att folk inte bara drar ner på sällanköp utan även livsmedel.
– Efter att e-handeln nu visat negativ tillväxt åtta kvartal i rad hoppas många på att en stark Black Week och julhandel ska rädda lite av årets omsättning och resultat. Då svenskarna fortsatt håller hårt i plånboken och jagar låga priser, finns det mycket som tyder på att second hand kommer gå riktigt bra även nu i jul. Vissa internationella studier indikerar på att nära på var femte julklapp i år kommer vara en begagnad vara, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.