Det är lite olika hur showrummen används. En del fungerar som lokala säljkontor, en del utnyttjas bara vid visningar.
Publicerat 18 april, 2016

Modekluster skapar nytt liv

Att skapa ett design- och modekluster är en del av arbetet i att väcka nytt liv i Nacka Strand i Stockholm, som drabbades av stora vakansproblem när storbolagen lämnade området.

Skyltfönster efter skyltfönster med de senaste modekläderna i vad som tidigare var ett stort kontorslandskap. Drygt 50 modeföretag huserar på 8 000 kvadratmeter. Men här syns inte en enda kund kånkandes på välfyllda shoppingkassar.

[ Annons ]

Nej, detta är inte ännu en ny shoppinggalleria, utan ett kreativt sätt att hitta användning för flera våningsplan som gapat tomma sedan Telia flyttade ut för några år sedan.

Det som vid första anblick ser ut som butiker är i själva verket showrooms där modeföretagen visar upp sina kollektioner för butikernas inköpare.

– Ett par företag har det som sina kontor och byter kollektioner varje månad. Sedan finns det de som byter kollektioner mer sällan och låter det stå oanvänt tidvis, förklarar Owe Löfquist på Tam Asset Management som förvaltar och hyr ut lokalerna.

Andra etappen på 2 000 kvadratmeter beräknas vara klar i juni och då kommer ytterligare cirka 30 modeföretag att flytta in. Stockholm Fashion District blir början på förvandlingen av Nacka Strand till ett stort mode- och designkluster.

Owe Löfquist berättar att satsningen är en del i en större plan att förvandla och väcka nytt liv i Nacka Strand.

Tillsammans med kommunen har vi tittat på hur man skulle kunna utveckla Nacka Strand till en mer levande stadsdel

– Tillsammans med kommunen har vi tittat på hur man skulle kunna utveckla Nacka Strand till en mer levande stadsdel än det storbolags-område från 1990-talet som det kommit att förknippas med.

Sedan Telia, Ericsson och Apoteksbolaget flyttade har området mest förknippats med stora vakanser. Nu ska det istället bli ett levande
entreprenörsområde med ytor för mindre och
mellanstora bolag. Inte minst ska det in fler bostäder. Dels byggs det nytt. Dels konverteras två stora kontorsfastigheter till bostäder. Totalt ska över 1 500 nya lägenheter skapas i området.

Modeföretagen huserade tidigare i Modecenter i Järla Sjö som ägaren Profi Fastig-heter bestämde sig för att bygga om till bostäder.

– De ville flytta Modecenter till Infracity ut mot Arlanda. Men det ville inte hyresgästerna som tyckte det var för långt utanför stan. Då fick vi frågan om vi kunde skapa något här.

Lämpligt nog fanns Stockholm Skohus som drivs av Agenturföretagen och en mässhall redan på plats i området.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]