Martin Talme, affärs- och produktchef på AktivBo. Foto: Andreas Carlsson
Publicerat 21 mars, 2024

Missnöjet gror hos lokalhyresgästerna

Lokalhyresgäster, framför allt de inom handel, anser att de får sämre service av fastighetsägarna. Ett missnöje som Martin Talme på AktivBo kopplar till hur hyrorna ökat de senaste två åren.

Det finns anledning för fastighetsbranschen att oroa sig menar Martin Talme, affärs- och produktchef på AktivBo som gör kundnöjdhetsrapporter.

– I vår senaste enkät är det fler hyresgäster som inte är intresserade av att hyra vidare av sin värd om de får ändrade lokalbehov. När 13,1 procent svarar så är det tecken på att branschen står inför utmaningar, säger Martin Talme.

[ Annons ]

Ökat missnöje syns inte minst i frågor kring service från fastighetsägaren där visserligen 8 av 10 anser att det är god service, men till skillnad från året innan är det fler som inte skriver under på att värden ”tar kunden på allvar” och ”att man får hjälp när det behövs”.

Här är det i första hand fler missnöjda hyresgäster inom handel och kontor ( se tabell nedan) Tydlig trend nedåt sedan 2021 är det även på frågan om hyresgästen anser får valuta för hyran.

– Det sammanfaller med att indexeringen av hyrorna ökade och återspeglar säkert det, säger Martin Talme.

Trots ökat missnöje är det märkligt nog fler hyresgäster som ändå är villiga att rekommendera sin hyresvärd – index var 83,8 procent 2023 och ner till 80,9 procent 2022.

– Det beror på att man lägger in andra faktorer i ett sådant svar, som lokalens läge, fastighetsägarens varumärken och så vidare, säger Martin Talme.

Serviceindex – hyresgästernas totala serviceupplevelse:

  • Kontor 83,5%. (-4,9%)
  • Restaurang/café 71,6%   (-1,2%)
  • Handel 78,8% (-10,1%)
  • Samhällsfastigheter 78,8%  (-2,4%)
  • Resultaten bygger på svar från 4 183 lokalhyresgäster. Snittsvarsprocent lokal: 44,5 procent

Källa: AktivBo

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]