Rälsen till nya spårvagnen på Södra Hamngatan i Göteborg har kapslats in i gummi. Det minskar bullret med upp till tio decibel och öppnar upp möjligheter för bostadsbyggande längs befintliga spårvägar.
Trafikbuller är ofta en hämmande faktor på bostadsbyggandet och problematiskt vid stadsutveckling av befintliga miljöer. I Göteborg testas nu ett så kallat spårdämpningssystem, för att minska trafikbuller och vibrationer i gatumiljön. I mitten av augusti invigdes den nya spårvagnslinjen där tekniken använts för första gång i Sverige.
– Eftersom tekniken tillåter vibrationsisolering upp till 16-18 decibel så kan det med säkerhet möjliggöra bostäder längs befintliga spårvägar, men framför allt tillåta att man dra spårvägar genom redan befintliga bostadsområden utan att förändra ljudmiljön inomhus. Med 16-18 decibel insättningsisolering så upplever man att ljudnivåerna är ungefär en fjärdedel av hur höga de skulle vara utan isolering, säger Bo Söderqvist, vd på Christian Berner som levererat det nya systemet.
Systemet är prefabricerat och monteras direkt på plats. Kortfattat beskrivet innebär tekniken att rälsen kapslas in i gummi vilket motverkar vibrationer och buller med upp till tio decibel. Den kan användas både på befintlig räls eller vid nybyggnation.
– Tekniken med rälsdämpningssystem har använts i Europa sedan länge, men eftersom det här är ett nytt sätt att bygga på så har tekniken behövt mogna och beslutsfattare har behövt se att det funkar på andra håll innan man börjar bygga in det, berättar Bo Söderqvist.
På teknikföretaget Christian Berner jobbar de nu i flera olika infrastrukturprojekt där lösningen kommer att användas.