Mimer vill få fler hyresgäster att sopsortera

I september startar Mimer en informationskampanj som vill uppmuntra alla hyresgäster att sortera sina sopor. Kampanjen sker till största del i sociala medier och som utomhusreklam.

Annons:

Annons:

Annons:


– Vårt ansvar som fastighetsägare är att skapa så pedagogiska och effektiva återvinningsplatser som möjligt samt att kommunicera löpande med hyresgästerna om hur sopsorteringen ska gå till. Men det räcker inte, vi behöver nå ut bredare och snabbare både för att öka kunskapen men också för att öka engagemanget kring sortering. Därför startar vi nu den här kampanjen, säger Maria Eberhardsson, kommunikationschef vid Bostads AB Mimer.

Återvinning är en effektiv åtgärd för att minska klimatpåverkan och energianvändningen. En biogasbuss i Västerås kan till exempel åka tre kilometer på den biogas som bildas av en enda matavfallspåse. Men om matavfallspåsen läggs i en plastpåse, eller om det hamnat ett plastlock i den bruna påsen, åker den in i förbränningsanläggningen istället. Detta vill Mimer sätta stopp för i kampanjen som kommer att pågå året ut.

– Väldigt ofta sätts en plastpåse kring den bruna påsen för att undvika kladd och dropp och så slängs alltihop i kärlet för den bruna påsen. Det beteendet vill vi få bort. Det är ett av de starkaste budskap vi vill lyfta i kampanjen då det är ett av de största problem vi har gällande sorteringen i miljöbodarna, säger Maria Eberhardsson.

Rådet är istället att sätta ytterligare en brun påse ovanpå den fyllda matavfallspåsen om man är rädd för dropp och att vara noga med vad som stoppas i påsen. På så vis kan matavfallet återvinnas.

 

Annons: