[ Annons ]

Publicerat 30 augusti, 2011

Mer än bara ett boende

Pool på innergården, restaurang i entréplan och en bemannad reception som dygnet runt erbjuder personlig service. Nej, vi pratar inte om ett all-inclusive hotell vid Medelhavet. Vi pratar om framtidens konkurrenskraftiga hyresrätt.

Att det är dags att utveckla hyresrätten är många inom branschen eniga om. Risken finns annars att boendeformen tappar status och betraktas som sämre än boende i bostadsrätt eller eget hus. En väg att gå för att nå hyresgäster som vill ha något extra och är villiga att betala för det är ett tryggare och mer kvalitativt boende med service, gemensamhetsutrymmen och aktiviteter. Ett så kallat livsstilsboende.

[ Annons ]

Livsstilsboende som koncept har sedan länge varit stort i USA, Storbritannien och andra delar av Europa. Först ut med att anamma konceptet i Sverige var HSB, med Turning Torso i Västra Hamnen i Malmö. I det omdebatterade 54-våningshuset erbjuds hyresgästerna det där ”lilla extra” dygnet runt.

– Turning Torso är inte bara ett boende. Det är en livsstil. De som väljer att bo här vill ha helheten, säger Jan Andersson, ansvarig för serviceorganisationen i Turning Torso.

I fastigheten finns en reception som alltid är bemannad, i den hjälper personalen bland annat till med att boka taxi, beställa catering och ordna med kemtvätt. Utöver det har hyresgästerna också tillgång till vinkällare, jacuzzi, bastu, gym och festvåning.

Jan Andersson, ansvarig för serviceorganisationen i Turning Torso

Jan Andersson berättar att fastig­hetens 147 lägen­heter blev uthyrda efter två och en halv månad och efterfrågan att bo i huset är stor.

– Det är ju ett tecken på att vi har satsat rätt. Hade det inte funnits ett intresse hade vi inte haft några hyresgäster. Alla våra tjänster och gemensamhetsutrymmen utnyttjas till fullo. I gymmet är det nästan alltid någon som tränar oavsett tid på dygnet.

Lägenhetshyrorna i Turning Torso ligger mellan cirka 9 500 kronor och 29 500 kronor i månaden. I hyran ingår de gemensamma utrymmena och servicekonceptet, det vill säga förmedlingen av servicen. Vill en hyresgäst däremot utnyttja en tjänst så som catering eller städning kostar det extra.

– Vi har många samarbetsavtal och hjälper hyresgästen att hitta en bra leverantör. Vi fakturerar dock inte hyresgästen för tjänsten, det gör leverantören istället.

Men det är inte bara HSB som satsar på livsstilsboenden. Fastighetsbolaget Next Step Group arbetar intensivt med att utveckla ett boende där hyresgästerna erbjuds gemenskap, aktiviteter och service. Tillsammans med Bostadsbolaget har de tagit fram konceptet Next Step Living som beskrivs som ett livsstilsboende som innehåller en kombination av moderna bostäder och tillgång till upplevelser och tjänster i en inspirerande atmosfär.

Jacob Torell, delägare i Next Step Group.

Jacob Torell, delägare på Next Step Group, har varit med och utvecklat konceptet som enligt honom är ett sätt att göra hyresrätten mer attraktiv.

– Idag ser många på bostadsrätter som något fint medan hyresrätten inte riktigt duger till, och det behöver vi göra något åt. Vi måste helt enkelt höja imagen på hyresrätten och det tror jag vi kan göra genom att erbjuda service och aktiviteter till de som bor i husen.

Vi måste höja imagen på hyresrätten.”
jakob Torell, delägare på next step group

Enligt Jacob Torell kan livsstilsboendet komma att konkurrera med bostadsrätten. Istället för att behöva köpa och sälja lägenhet så kanske fler väljer hyresrätten som har service och faciliteter i huset som underlättar vardagen.

– Jag tror absolut att livsstilsboendet kan bli en konkurrent till bostadsrätten. Men det gäller att fånga upp de behov som finns och skapa ett attraktivt koncept, säger Jacob Torell.

Men trots att det verkar finnas en efterfrågan när det kommer till livsstilsboenden så är det få som fullt ut har vågat satsat på konceptet.

– Det går mycket trögare än vad jag trodde det skulle göra. Men det beror nog på att aktörerna vill lära av varandra. De vill känna till marknaden innan de ger sig in och veta vad som betalar sig.

För just lönsamheten är det som kan sätta käppar i hjulet. Enligt dagens lagstiftning får tilläggstjänster inte ingå i hyran vilket försvårar avsevärt.  Så även om många är intresserade av konceptet så kan det vara svårt att få det att fungera. Som fastighetsägare kan man givetvis erbjuda service och ta betalt utanför hyran. Men många tycker att det är svårt att få betalt för tilläggstjänster och vågar därför inte satsa.

Och även om vi skulle få en friare hyressättning kvarstår fortfarande frågan om betalningsviljan finns hos hyresgästerna. Jacob Torell anser att frågan är kompex.

– När man berättar om konceptet för folk vill de flesta ha allt. Men sen när de förstår att det kostar så börjar de plocka bort. Men jag tror mycket beror på vad folk är vana att betala för. På sikt tror jag att det kommer att bli bättre. •

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]