Livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 52 procent under det fjärde kvartalet 2014 jämfört med samma period förra året. Det visar ny statistik från Svensk Digital Handel.
Enligt D-food Index från Svensk Digital Handel ökade livsmedelsförsäljningen på nätet med 52 procent, försäljningen av middagslösningar med 31 procent och försäljningen av lösplock med 76 procent under det fjärde kvartalet 2014.
Helårsutvecklingen 2014 för livsmedelsförsäljningen på nätet landade på 41 procent. Motsvarande siffra för middagslösningar var 25 procent och för lösplock 63 procent.
– Utsikterna för 2015 är goda. Den ökade mognaden hos både konsumenter och företag, den tekniska utvecklingen och nya leveransmöjligheter tyder på att vi kommer att se en stark utveckling även nästa år, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.
Middagslösning:
31 procent (fjärde kvartalet) 25 procent (helår)
Lösplock:
76 procent (fjärde kvartalet) 63 procent (helår)
Totalt: 52 procent (fjärde kvartalet) 41 procent (helår)
Middagslösning:
25 procent (Q1) 15 procent (Q2) 29 procent (Q3) 31 procent (Q4)
Lösplock:
51 procent (Q1) 55 procent (Q2) 64 procent (Q3) 76 procent (Q4)
Totalt: 41 procent
Läs Fastighetstidningens artikel Mat på nätet – ingen mättad marknad