”Man inser vad som är viktigt”

Att handla åt hyresgästerna på två seniorboenden i bostadsområdet Augustenborg i Malmö är just nu en del av fastighetsförvaltaren Maria Lundgrens vardag. På MKB Fastighets AB I Malmö har man också börjat med utomhusmöten.

Annons:

Annons:


Hur är läget?
– Det är en annorlunda tid. Arbetet ska flyta på som vanligt, samtidigt som det är mycket att ta ställning till hela tiden. Det är väldigt olika hur folk reagerar i pandemin. Vissa behöver man säga till att gå hem när de inte är friska, medan andra är väldigt försiktiga i allt de gör. Jag har det mycket intensivt just nu. Det krävs mycket närvaro, mycket samtal och mycket förståelse för olika människors olika behov.

Vad har ni för särskilda rutiner?
– Vi följer så klart Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Vi jobbar för att skapa stabilitet och trygghet för våra hyresgäster. Därutöver behöver vi också se till att personalen mår bra. Nytt är att vi har börjat fundera på hur en del av oss ska kunna jobba hemifrån, men en del behöver vara kvar också. Våra husvärdar behöver till exempel vara kvar. Det är också angeläget att de som jobbar med bosociala frågor är här och kan lugna folk som bor hos oss.

Jag såg en bild i sociala medier där du bär hem mat till kunder på ett av era seniorboenden, kan du berätta?
– Vi har en hel del seniorer som bor hos oss och vi ville göra någonting för dem. Därför skrev vi en lapp och lade i deras brevlådor där vi erbjöd att vi kunde gå och handla till dem. Det har vi nu gjort sen en vecka tillbaka. Det var drygt hundra kunder i två av våra seniorhus som fick det erbjudandet. Inkom kort kommer MKB gå ut med ett liknande erbjudande till alla som är 70 plus. Då kommer vi att ta hjälp av Skåne Stadsmission.

Hinner ni med att handla till alla som behöver hjälp i de två seniorhusen?
– Ja, det sköter vi själva. Det var flera stycken som ringde mig när vi började med erbjudandet, men det vara bara en som behövde hjälp. De andra sade ”fantastiskt vad bra att ni gör det här”. Det var jättefint att de blev så glada. Därefter har flera ringt och bett om hjälp och vi har varit och handlat varje dag. Men det har inte varit någon stor mängd. Det är absolut hanterbart. Vi är ju 18 personer på kontoret.

Använder ni något särskilt skyddsmaterial och hur ser ni till att skydda från smittan?
– Mycket handlar om att tvätta och sprita händer, hålla avstånd och så vidare. Vi har fortfarande öppet i receptionen, men vi håller avstånd. Vi har även pratat om att vi är ganska många på kontoret och att vi kanske får ha utemöten. Igår kväll hade vi ett möte på en gård med en grupp hyresgäster som engagerat sig i våra miljöhus. Det är ett konkret exempel på hur man kan hålla verksamheten igång, men göra det på lite annat sätt.

Ser du någonting positivt i de här tiderna?
– Det som är positivt är gensvaret som vi har fått. Dels från de som behöver hjälp och som blir jätteglada när vi kommer, dels från de som har hört av sig och tycker att det är ett bra initiativ. Det är kul att se att man faktiskt kan göra skillnad.

Har du något tips på vad man kan göra för att må bättre?
– Mitt tips till mig själv är att träna i grupp utomhus. Det går bra även om det fortfarande är lite ruggigt. Jag tror att det är viktigt att fortsätta med sina rutiner, men att kanske ändra dem lite grann. Så att man inte bara blir inne. För våra hyresgäster kommer vi att titta på vad vi kan göra på innegårdarna för att de ska se mer glädje i vardagen. Vi har en arbetsgrupp som arbetar med några olika uppslag. Det kommer att bli musik och kanske något annat som standup, trolleri eller bingo.

Hur ser det ut bland hyresgästerna själva, finns det något initiativ som balkongsång eller liknande?
– Nej, det har jag inte sett. Däremot har jag sett hyresgäster som hjälper varandra. Det visar att det ändå finns något positivt med det här mörka som vi går igenom just nu. Det stärker de sociala banden. Det är också något som jag tänker på generellt, att när det är någonting som är lite trist, så blir det man gör tillsammans mycket starkare. Man inser vad som är viktigt.

Annons: