Lekfull platsutvecklare

Det går knappast att beskylla Atrium Ljungberg för att ha gjort en traditionell värvning när de anställde en före detta vd för Tom Tits Experiment och Junibacken. Med gedigen erfarenhet från besöksnäringen ska Björn Edlund bidra med nya tankar i platsutvecklingen.

Annons:

Annons:

Annons:


Björn Edlund är Atrium Ljungbergs senaste stora värvning. Han är så ny att han till skillnad från sina kollegor ännu inte fått någon lång snajdig titel. Han är utvecklare kort och gott.

Och det han ska utveckla är upplevelser. Så bakgrunden som vd för Tom Tits Experiment i Södertälje och därefter vd för Junibacken i Stockholm är inte så apart som det först kan låta.

– Det var riktiga drömjobb. Men det var också verksamheter som hade mycket att brottas med vad gäller publikens krav på ständig förändring av utbud och upplevelse.

Det är en brottningsmatch som nu fortsätter på Atrium Ljungberg.

– Jag ska jobba med projekt för att förstärka attraktionen i våra olika områden. Vi behöver skapa mer upplevelser och dragningskraft för att man ska vilja tillbringa mer tid där. Den stora utmaningen är så klart e-handeln som skapar förändrade mönster hur vi vill använda vår tid.

Björn Edlund tror sig kunna bidra med viktig förståelse för vad attraktiva kundgrupper ser som viktigt när de ska välja vad man ska höra till helgen.

– Jag vet ganska mycket om barn- och ungdomsfamiljers mönster. Där har jag med mig mycket praktisk erfarenhet, inte bara rapporter och teorier.

Det var Björn Edlund som tog första kontakten med sin nya arbetsgivare.

– Jag ringde och sa att jag tycker att jag ska jobba med det här för att jag gillar strategin att utveckla kluster för olika upplevelser.

Det som framförallt lockade med Atrium Ljungberg var att Björn Edlund tyckte att de inte bara pratar om den förändring man ser komma, utan också försöker ta en aktiv roll i utvecklingen.