[ Annons ]

Modern IT-teknik underlättar vardagen för de boende och skapar rätt förutsättningar i styrelsearbetet i brf Nissöga. Bland annat har föreningen utvecklat en mobil webbplats för felanmälan.
Publicerat 9 december, 2013

Lättare styrelsearbete med modern teknik

Modern IT-teknik underlättar vardagen för de boende och skapar rätt förutsättningar i styrelsearbetet i brf Nissöga. Bland annat har föreningen utvecklat en mobil webbplats för felanmälan.

Trots att dimman ligger tjock i luften, går det inte att missa de nya flerbostadshusen på höjden vid Östra Ursvik i Sundbybergs kommun. Sommaren 2009 flyttade de första in i de rödvita husen, och i januari 2010 blev brf Nissöga ekonomiskt självständiga från byggaren NCC.

[ Annons ]

– Vi klurade ut i ganska tidigt skede att det skulle gynna både de boende och föreningen med en gemensam digital plattform. Vi ska ta till oss det digitala och underlätta arbetet för styrelsen och för de boende, säger Therese Tullgren, suppleant i styrelsen och en av initiativtagarna till föreningens mobila webbplats.

I arbetet med den vanliga webbplatsen kom Therese Tullgren, tillsammans med de andra i styrelsen, på att utveckla ett felanmälningssystem. Med mobilen kan boende göra en felanmälan när exempelvis portdörren är trasig, eller om något annat behöver åtgärdas. Via webbplatsen eller mobilen kan medlemmarna att spela in ljud, bifoga en bild eller ett filmklipp med tillhörande text som paketeras till ett mejl och skickas direkt till fastighetsskötaren.

– En fördel med det här sättet är att fastighetsskötaren direkt får reda på vad som är trasigt och kan ta med sig rätt verktyg och reservdelar. Eftersom fastighetsskötaren bara behöver åka ut en gång, sparar han och bostadsrättsföreningen tid och kostnader. På så sätt effektiviserar vi processen, säger Therese Tullgren. Föreningen sparar också tid och kostnader genom att skicka ut all aktuell information via mejl till alla boende. Men det finns en boende i föreningen som inte använder dator.

– Där är vi självklart tvungna att printa ut allting för att den boende ska kunna ta del av informationen. Men på webben kan man alltid se till att medlemmarna är uppdaterade med den senaste informationen. Där finns också all tidigare information som har skickats och vissa utskrifter har också arkiverats, så att man kan gå tillbaka och se vad som har gjorts och sagts. Det är bra för de boende som är nyinflyttade, säger Therese Tullgren. Styrelsen kan idag lägga mer av sin tid på andra viktiga saker, förklarar styrelsens ordförande Ronald Cedervaldh.

– Det handlar egentligen om att vi har förstått vikten av att erbjuda bästa möjliga service och fastig-hetsförvaltning för de boende. Tack vare webben har de boende blivit självbetjänande. Tekniken har helt enkelt skapat helt nya förutsättningar för bostadsrättsföreningens agerande gentemot de boende och våra leverantörer, säger Ronald Cedervaldh. På köpet har man fått mer tid över till annat, som att skapa en affärsmässig relation med banken.

– Det är viktigt att hålla kostnader nere och samtidigt skapa ekonomiska förutsättningar till ett trivsamt boende. Kan vi bevisa att vi med vårt engagemang kan hantera vår ekonomi på sunda grunder, blir banken mer villig i förhandlingarna. I grund och botten handlar allt om att skapa bästa möjliga boende.

– Nissöga vill vara en kommunikativ förening som förenklar boendet så att medlemmarna känner trygghet att det alltid finns någon att vända sig till. Vi vill också hålla ekonomin i balans och förvalta vår gemensamma investering inför framtidens boende, säger Ronald Cedervaldh.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]