Handeln bör inte räkna med att folk lättar på plånboken under sommaren. Enligt HUI Research är det fortfarande försiktighet som gäller även om krogbesöken kan öka lite.
Som Fastighetstidningen skrev om i förra numret är det serveringar som är den växande marknaden. Den bilden bekräftas även av HUI:s senaste konsumentundersökning.
– Efter ett starkt restaurangår 2012 fortsätter svenskarna att prioritera konsumtion på caféer och restauranger, en vinnarkategori även framöver, säger Martin Karlsson, senior konsult på HUI Research.
Till viss del kan det bero på att sommaren är en tid då vi går mer på krog och café, men det är menar analytiker, också ett bevis för att vi blir mer kontinentala i våra vanor.
I undersökningen svarar även de tillfrågade att man räknar med att öka sina inköp av livsmedel, och då i första hand ekologiska varor. Kanske en reaktion på många nyheter om matfusk och gifter i mat.
Branscher som får det fortsatt trögt även i sommar är hemelektronik, möbler och bilar – alltså de tunga sällanköpsvarorna. När det gäller kläder finns ett litet uppdämt behov på grund av en lång vinter, men som sagt fortfarande på låg nivå.