Attityden hos försäkringsbolagen har förändrats vilket leder till fler tvister. Det menar professor Harald Ullman som skrivit boken ”Fastighetsförsäkring”.
Harald Ullman hade just fått Fastighetsförsäkring – Frågor och svar om försäkringsskydd och skadereglering enligt fastighetsförsäkring och annan företagsförsäkring, som är den fullständiga titeln, från tryckeriet när han märkte att det var blött på golvet i lägenhetens extra toalett. Inte särskilt kul, men författaren verkar ta det med jämnmod.
– Då får jag se hur det jag skrivit om fungerar i praktiken. Den här skadan, som inträffade en lördag, är ett ganska bra exempel på de fall som boken tar upp, säger Harald Ullman.
Hur det rent teoretiskt går till har han viss erfarenhet av. Harald Ullman har arbetat som försäkringsjurist för stora bolag i större delen av sitt yrkesverksamma liv. I samband med pensioneringen för 13 år sedan anställdes han som professor i försäkringsrätt i Linköping – vilket han fortfarande är.
Redan på måndag morgon var rörmokare på plats för att konstatera att läckan kom från avloppsröret. På tisdagen anlände försäkringsbolagets fuktmätningskonsult. Och på onsdagen meddelade försäkringsbolaget att entreprenör var anlitad.
– Det kan man inte klaga på. Och det var bra eftersom vi nyligen bytt försäkringsbolag från ett som inte var lika aktivt, säger Harald Ullman, som även är ordförande i sin bostadsrättsförening.
Där menar han att det ofta brister. Harald Ullman betonar att ett försäkringsbolag enligt lag aktivt ska reglera en skada.
– Om man anmäler en skada ska försäkringsbolaget alltid agera för att ta reda på vad som hänt. Jag var nyligen inblandad i en tvist där jag företrädde en klient mot min gamla arbetsgivare. Där menar jag att de inte agerat så aktivt som ett försäkringsbolag ska göra. De har inte gjort någonting alls, vilket är fel, säger Harald Ullman.
Det är en av anledningarna till att han tyckte att det behövdes en bok om fastighetsförsäkring.
– Attityden i en del bolag har förändrats, vilket leder till att det blir fler tvister. Försäkringsbolagen ha blivit tuffare och drar inte sällan fram villkor de aldrig åberopat tidigare, konstaterar Harald Ullman.
Men är de flesta fastighetsägare och bostadsrättsföreningar tillräckligt försäkrade?
– Ja, det skulle jag säga. Fastighetsförsäkringar köps ju oftast som en paketförsäkring. Där kan alla möjliga villkor ingå. Så det gäller det att veta vad man verkligen behöver.
Där det däremot inte sällan brister är att de boende saknar försäkringsskydd. Det kan leda till stora problem när skadan ska regleras mellan fastighetsägare och boende.
– För enklast är om fastighetsförsäkringen initialt går in och tar allt. Sedan kan man i efterhand begära ersättning av hemförsäkringen för den del som den ska täcka. Då är det viktigt att bolagen samarbetar så att skadan inte blir värre, säger Harald Ullman.
Med på hans lista över saker som ofta går fel är att hantverkara utan behörighet släpps in. Görs inte tätskikt och annat enligt de regelverk som gäller står fastighetsägaren utan försäkringsskydd.
– Glöm inte heller att kolla att entreprenören är fullgott försäkrad, lägger Harald Ullman till.
Boken ”Fastighetsförsäkring – Frågor och svar om försäkringsskydd och skadereglering enligt fastighetsförsäkring och annan företagsförsäkring” ges ut av Svensk Byggtjänst och är tänkt att fungera som en handbok för fastighetsägare och fastighetsförvaltare.