Bengans går mot streamingen, förlåt strömmen, och etablerar ännu en skivbutik i Göteborg. Denna gång på Drottninggatan i den så kallade Fredstan där fastighetsägaren Hufvudstaden skapat en blandning av inspirerande shopping, caféer och restauranger.
Bengans som är ett begrepp inom musikvärlden började sin verksamhet för 40 år sedan på Stigbergstorget i Majorna där nu huvudlokalen ligger. Man har sedan utökat med tre butiker till i Göteborg, Stockholm och Linköping. Butiken på Drottninggatan som öppnar i september ska ersätta en mer provisorisk lokal man haft på andra våningen i Östra Hamngatan.
Men hur kan då en skivbutik växa i dessa e-tider?
– Vinylen är en allt hetare produkt och en motreaktion på streaming. Folk vill ha något fysiskt och 75 procent av vår omsättning kommer från vinylförsäljningen i butik men också på nätet, säger Peter Sandberg, en av delägarna i Bengans.
Han framhåller att butik och e-handel lever i en symbios och att varumärket Bengans byggs upp mycket tack vare de fysiska butikerna.
– Jämfört med andra drakar så finns vi ”på riktigt”. Butikerna går bra men vi ser ökningen på nätet. Vi har kunder över hela Sverige men också allt fler i utlandet som insett att vi har ett bra utbud, säger Peter Sandberg.
Vid sidan av skivförsäljning är intäkterna biljetter till evenemang och ett café på Stigbetstorget.