För närmare 30 år sedan gjorde snabbmatskedjan Kentucky Fried Chicken ett försök att etablera sig i Sverige. Nu ska det gå bättre, det tror i alla fall Nordic Service Partners som planerar att öppna ett KFC i Stockholm under 2014.
Nordic Service Partners Holding AB (NSP) har ingått avtal med världens största restaurangföretag Yum! Brands om att lansera snabbmatskedjan KFC i Sverige. Affären innebär att NSP blir franchisetagare för varumärket KFC.
– I takt med att konkurrensen i hamburgerbranschen hårdnar vill vi bredda verksamheten och utnyttja vår operativa styrka även på andra områden. Partnerskapet med Yum! Brands och KFC ger oss ett utmärkt komplement till vår befintliga verksamhet inom snabbmatssegmentet (quick service). Med KFC står vi stadigare på en bredare grund, säger Morgan Jallinder, VD på NSP.
– Jag är överväldigad över att Yum! och NSP kommer samarbeta för att utveckla KFC:s varumärke på den svenska marknaden. Sverige är en av de mest dynamiska restaurangmarknaderna i Europa och tillsammans ska vi bygga varumärket KFC enligt vår för Europa så framgångsrika etableringsstrategi som bygger på: attraktiva restauranger, läckra butikstillagade kycklingrätter och hög servicenivå byggd utifrån en kultur med på starka mänskliga värden, säger Ivan Schofield, VD KFC EMEA.
KFC är världens största restaurangkedja inom kycklingsegmentet med över 19 000 restauranger världen över fördelade i 112 länder. Yum! Brands är världens största restaurangföretag med fler än 40 000 restauranger representerade av varumärkena KFC, Pizza Hut och Taco Bell.
Kedjan hade en restaurang i Sverige i början av 1980-talet, men lade ner efter drygt ett år. Exakt var NSP nu planerar att öppna sin första KFC-restaurang är ännu inte känt.