Publicerat 16 december, 2016

Känsla som hemma

Att gå från cellkontor till aktivitetsbaserat har inneburit stora förändringar inte bara för medarbetarna på Gavlegårdarna utan även för arbetssättet.  ”Vi har använt våra lokaler som ett verktyg för att utveckla vår verksamhet”, säger vd:n Cathrine Holgersson. 

Hos Gävles största bostadsbolag är det meningen att personalen ska känna sig som hemma. Arkitektbyrån Studio Stockholm Arkitektur har utgått från konceptet för hur ett hem är uppbyggt och de olika rummen är därför döpta till köket, salongen, proppskåpet och skafferiet.

[ Annons ]

Resan började 2014. Det dåvarande kontoret var inhyst i ett hotell från 1970-talet där de anställda satt i ett eget hotellrum med tillhörande toalett.

– Många hade suttit där i 20 år och gjort sina rum väldigt personliga. En del hade till och med skidorna på rummet, säger Cathrine Holgersson.

Det gamla hotellet var svårt att förändra till ett effektivt modernt kontor. Istället flyttade man till den tomma Ericssonfabriken som lades ned 2010.

– Ledningsgruppen började med att titta på vilka som skulle sitta var. Men när vi träffade arkitekterna frågade de istället hur vi ville arbeta framöver. Först då insåg vi att vi kunde använda kontoret till utveckla arbetssätten.

Några av utmaningarna var att bli mer digitala och att öka samarbetet över enheterna.

– Eftersom vi inte längre har egna rum och det är ”clean desk” som gäller när man går från jobbet blev det plötsligt självklart att bli digital. När det stora rummet med pärmar och pappersförvaring togs bort byggdes helt enkelt digitaliseringen in i lokalerna.

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]