När svenskarna är på lägenhetsjakt är köket är det mest omnämnda rummet. Det framkommer när Bostadssajten Bovision.se har analyserat språket i bostadsannonserna. Man kan också konstatera att känsla och livsstil är viktigare än praktiska ting i topplistorna över de ord som mäklare helst använder.
Ljust och fräscht är viktigare än lättskött och stambytt bland adjektiven i mäklarspråket. Balkong smäller högre än hiss. Och bland utrustningen hamnar golvvärmen högre upp i listan över de mest använda orden i bostadsannonser än såväl kyl och frys som diskmaskin.
– Vår undersökning visar att emotionella värden är viktiga under beslutsprocessen när vi köper bostad, säger Ulf Magnusson, VD på Bovision. Eftersom bostadsköpet är den största investeringen i livet för många människor kanske man kunde tro att praktiska hänsyn övervägde i bostadsannonserna. Men våra analys visar snarare att känslan har en stor plats i mäklarspråket.
Analysen visar att det finns två saker som definierar ett attraktivt läge: Natur och närheten till service. Ord som natur, havet, sjön, grönområden, skog, och strand är vanliga i bostadsannonser. Populära ord som beskriver servicen: kommunikationer, gångavstånd, centralt, restauranger, dagis, skolor, buss, butiker.
– Mäklarsvenskan är så innehållsrik att den räcker till en hel krogshow, säger Ulf Magnusson. Det visar Fredrik Lindström och Henrik Schyffert med sin “Ljust & Fräscht – en krogshow om det perfekta boendet”. Själva orden “ljust” och “fräscht” kommer också på andra respektive nittonde plats över de vanligaste adjektiven i svenska bostadsannonser.