[ Annons ]

I samband med nationella brandvarnardagen på lördag startar kampanjen Aktiv mot brand – en informationssatsning direkt mot hyresgäster med syftet att få fler att förebygga brand i hemmet, inte minst genom att testa sina brandvarnare. Frontfigur i kampanjen är den arga snickaren Anders Öfvergård.
Publicerat 30 november, 2012

Arga snickaren ska få fler att testa sina brandvarnare

I samband med nationella brandvarnardagen på lördag startar kampanjen Aktiv mot brand – en informationssatsning direkt mot hyresgäster med syftet att få fler att förebygga brand i hemmet, inte minst genom att testa sina brandvarnare. Frontfigur i kampanjen är den arga snickaren Anders Öfvergård.

”Sov gott. Vakna fort. Testa din brandvarnare. En fungerande brandvarnare kan rädda liv.”

[ Annons ]

Uppmaningen att sms:a ovanstående rader till någon man bryr sig om är en del av kampanjen Aktiv mot brand. Syftet med kampanjen är att motivera vuxna att ta ansvar för det egna brandskyddet, och starten ligger rätt i tiden lagom till advent då brandriskerna ökar när vi använder levande ljus hemma. Varje år rycker räddningstjänsten ut till 6 000 bostadsbränder i Sverige och cirka 120 människor omkommer. Glömd spis, rökning och eldning i braskamin är några av de vanligaste orsakerna.

Kampanjbudskapet kommer att synas runt om i landet på stortavlor, bussar, tåg och i butiker.  Dessutom uppmanar Anders Öfvergård (även känd som Arge snickaren) oss alla i en reklamfilm att ta vårt ansvar och kolla vår brandvarnare. Filmen kommer att visas på en del biografer men sprids också över nätet.

Fastighetsbolag som väljer att gå med i kampanjen får tillgång till informationsmaterial att distribuera till sina hyresgäster.

Kampanjen är ett samarbete mellan Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Brandskyddsföreningen, SABO,  Brandvarnaregruppen, Svensk försäkring, räddningstjänster och länsstyrelser i Sverige. Fastighetsägarna stöder kampanjen.

– Vi stöder kampanjen för att den direkt riktar sig till de boende. Deras kunskap, delaktighet och ansvarskännande är en nyckelfaktor i brandskyddsarbetet. Att kunna förebygga risker i hemmet, se till att ha en fungerande brandvarnare och veta hur man ska agera om olyckan ändå är framme är livsnödvändiga kunskaper, säger Rikard Silverfur, näringspolitisk expert på Fastighetsägarna Sverige, som samtidigt vill uppmana alla att testa sina brandvarnare.

Se kampanjfilmen här.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]