[ Annons ]

Att installera postboxar är en frivillig åtgärd för fastighetsägaren.
Publicerat 17 mars, 2016

”Brevbärarnas arbetsmiljö är Postnords ansvar”

Det är arbetsgivare och inte fastighetsägaren som har ansvar för brevbärarnas arbetsmiljö. Det vill chefsjuristen Marie Öhrström få fram till oroliga fastighetsägare som just nu hotas av utdelningsstopp från Postnord. Nu har organisationen tagit fram ett positionsdokument i frågan.

Den senaste tiden har Fastighetsägarna blivit nedringda av oroliga medlemmar. Anledningen är att Postnord hotat med att sluta dela ut post till boende i flera bostadsrättsföreningar och hyreshus om inte fastighetsägarna möter Postnords krav på arbetsmiljöförbättring så som belysning i trapphus eller höjd på brevinkasten.

[ Annons ]

Men faktum är att fastighetsägaren inte är ansvarig för brevbärarnas arbetsmiljö. Det poängterar Marie Öhrström, chefsjurist på Fastighetsägarna Stockholm som också vill påminna om att Postnords förslag om att de berörda fastighetsägarna bör installera postboxar istället för brevinkast är en helt frivillig åtgärd.

Här reder hon ut några vanliga frågor som kommer från medlemmar just nu.

Vad har PostNord för rätt att kräva förändringar i fastigheter – är det fastighetsägaren som ansvarar för brevbärarens arbetsmiljö?

– Eftersom brevbärarna är anställda hos PostNord är det PostNord som, i egenskap av arbetsgivare, har det arbetsmiljörättsliga ansvaret – inte fastighetsägaren. Fastighetsägaren har dock ett ansvar att förebygga olyckor hos de som besöker fastigheten och därför får postinläggen inte ha vassa kanter eller dylikt. Men så länge det finns en fungerande postmottagningsanordning har PostNord en skyldighet att dela ut post. Arbetsmiljö, i form av stress eller risk för förslitningsskador, är det PostNord som har ansvar för. Detta kan undvikas genom att PostNord organiserar och fördelar arbetet på ett sätt som ger en rimligare arbetsbelastning för brevbärarna. Dessutom kan PostNord utrusta brevbärarna med lämpliga hjälpmedel som underlättar arbetet, fortsätter Marie Öhrström.

Vad ska fastighetsägare som fått krav på sig från PostNord göra nu?

– Ta gärna del av vårt positionsdokument men för rådgivning i det enskilda fallet hänvisar vi till Fastighetsägarnas kostnadsfria medlemsrådgivning där du kan få stöd och råd från våra fastighetsjurister. Det går också att göra en anmälan till Post och telestyrelsen, PTS, som är tillsynsmyndighet eller till PostNords råd för utdelningsfrågor.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]