[ Annons ]

Billy McCormac, vd för Miltton Sverige.
Publicerat 28 maj, 2021

”Jag trodde nog aldrig att det skulle vända om Bromma”

Näringslivets motstånd mot en nedläggning av Bromma flygplats börjar luckras upp. Annat var det för fem år sedan då Billy McCormac var vd för Fastighetsägarna Stockholm.

Det var den 22 maj som Stockholms Handelskammare på DN Debatt meddelade sin helomvändning: ”Vi är beredda att ompröva vår hittillsvarande ståndpunkt och menar nu att Bromma kan avvecklas.” Handelskammaren menar nu alltså att det går att avveckla Bromma flygplats om det samtidigt görs en kraftfull satsning på Arlanda.

Politiskt går det fortfarande att hitta ett starkt stöd för Bromma. Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M), skrev exempelvis nyligen i en debattartikel som gick ut på att Norra Kymlinge är ett bättre alternativ för bostäder än Bromma flygplats avveckling.

[ Annons ]

Men det är uppenbart att opinionsläget svängt. Och det ganska rejält. Annat var det för fem år sedan då Billy McCormac, då vd för Fastighetsägarna Stockholm, tillsammans med Elisabeth Martin, vd Stockholms Byggmästareförening, publicerade ett debattinlägg med ungefär samma budskap som Handelskammarens. Rubriken var: ”Stäng Bromma flygplats – bygg bostäder”.

Det är ingen underdrift att säga att budskapet inte riktigt flög.

– Tillståndet för Bromma skulle löpa ut om 20 år. Då tyckte jag att det kunde passa att börja diskutera nedläggningen i takt med att man succesivt utvecklade Arlanda. Men det möttes inte av jubel.

Då tyckte jag att det kändes rimligt utifrån hur Arlanda skulle utvecklas och kunna ta över kapacitet.

Nej, det var snarare tjära och fjädrar som väntade Billy McCormac, numera vd för Miltton Sverige. Han skrattar när han minns tillbaka. Det gjorde han inte då. Kritiken från många håll var hård. Även om amerikanen Billy McCormac varit bosatt i Sverige sedan 1995 visste han inte vilket gungfly han gett sig ut på.

– Jag gjorde vid tillfället en felbedömning om opinionsläget. Det är väl kanske inte första gången jag varit lite för tidig att tycka något där det inte riktigt finns ett brett stöd. Men då tyckte jag att det kändes rimligt utifrån hur Arlanda skulle utvecklas och kunna ta över kapacitet.

Nu kan man väl, hyfsat objektivt, säga att det var en rätt rimlig ståndpunkt. Och det tog trots allt bara fem år tills det svängde, och nu ganska rejält. Trodde du det då, mitt i det massiva motståndet?

– Nej, jag trodde nog aldrig att det skulle vända. Inte minst att så många av de organisationer, som då var som mest emot en nedläggning, skulle svänga. Jag blev väldigt förvånad när det började att röra på sig.

Billy McCormac säger att han inte vill vara långsint. Men han har svårt att dölja en viss förtjusning över att många av de som var som mest kritiska då, driver frågan om nedläggning hårdast nu.

– Men det finns nog anledning att vara självkritisk. Ser man det i ett vidare perspektiv så gjorde många näringslivsorganisationer ett kompakt motstånd mot den gröna rörelsen, som man uppfattade som näringslivsfientlig. Men så fort ett par tongivande näringslivstoppar började uttrycka att det går att göra saker som är bra både för miljö och för affärer så vände det.

Billy McCormac tror att det massiva motståndet från näringslivshåll i mångt och mycket kunde kopplas till att det var Miljöpartiet som drev frågan om Brommas nedläggning politiskt.

– Bara därför var många emot, istället för att ur ett rationellt perspektiv se vad som är bäst för Stockholmsregionen. Det händer inte så ofta att man lämnar de partipolitiska skyttegravarna som nu skett, säger Billy McCormac.

Regeringens utredning om flygplatsinfrastrukturen som ska vara färdig den 31 januari. Miltton har inte några uppdrag som berör utvecklingen av Bromma.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]