Fastighetstidningen har besökt Uddevalla för att få ett grepp om hur en liten stad hanterar ett köpcentra som snart är lika stort som åtta medelstora stadskärnor.
Det är ett regntungt och grått Uddevalla som möter oss en morgon i oktober. Som så många andra småstäder, vid den här årstiden i början på veckan, är det lugnt och stilla.
Högst uppe på Kungsgatan, vid Kungstorget, driver Ann-Charlott Gustafsson heminredningsbutiken Vera-Vera. Hon är även ordförande i Cityföreningen – ett samarbete mellan köpmännen, fastighetsägarna och kommunen.
– Vi har jobbat hårt för att få med oss politikerna under snart ett decennium. Nu känner vi att polletten faktiskt har trillat ner. Vi har lyckats skapa en politisk medvetenhet om vikten av en levande stadskärna, säger hon medan hon packar upp de nyinkomna varorna i butiken och fortsätter:
– Möter man inte konkurrensen tidigt blir stadskärnan lätt urholkad i en liten stad när ett stort köpcentra öppnar utanför. Och vi har haft ett par riktigt tunga perioder framför allt i lågkonjunkturerna, säger hon.
Christian Severinsson, ordförande för Fastighetsägarna i Uddevalla, och Torbjörn Sjögren, jurist och ansvarig för näringspolitiken i Uddevalla för Fastighetsägarna möter upp oss för en promenad genom staden.
– Det är så lätt att fastna i hur det en gång var i stället för att acceptera att nya tider innebär nya möjligheter, säger Christian Severinsson.
Som exempel tar han upp att det är en illusion att det är billigare för både handlare och kunder på köpcentrat Torp. Något de kanske kan använda sig av i marknadsföringssyfte längre fram. Han får medhåll av Ann-Charlott:
– När de startade var det med Galne Gunnar och andra lågprissatsningar. Varken kommunen eller vi handlare tog konkurrensen på allvar, men när de sedan byggde om och ut förändrades mycket. Vi var naiva och det fick vi betala för – många små butiker inom detaljhandeln slogs ut i stan. Nu har åtminstone några valt att öppna i centrum igen, säger hon.
– Vi har betydligt billigare lokalhyra i stadskärnan. Vi borde vara tydligare med att det är vi som är det billigare alternativet, för det tror jag få kunder och handlare är medvetna om, säger Christian Severinsson.
I stor utsträckning har handlare och fastighetsägare samma inställning när det gäller stadskärnans möjligheter, men inte i allt.
– Vi fastighetsägare kommer nog alltid att kunna få hyresgäster, men kanske snarare kontor, restauranger och frisörer än detaljhandel. Jag tror att det är viktigt att inse att det är spontanhandel vi har i centrum, säger Christian Severinsson.
Sedan starten 1991 har köpcentrat Torp expanderat kontinuerligt. Snart kommer även Ikea att öppna ett varuhus på området, vilket innebär bortåt 200 000 kvadratmeter samlad butiksyta. Att jämföra med stadskärnans cirka 20 000 kvadratmeter.
– När jag började här 2003 hade jag som vision att vi skulle bli dubbelt så stora. Folk skrattade åt mig, men i dag är det infriat med råge, säger Håkan Pekkari, centrum manager på Torp.
En fördel köpcentran har jämfört med en stadskärna är att de kan bygga sin egen infrastruktur och bestämma tillsammans över bland annat öppettider.
Fördelen en stadskärna har med mysiga gator och torg kan också vara en nackdel. Inte minst när staden inte visar sig från sin soliga sida.
– Att ha tak över huvudet ligger klart på pluskontot en dag som denna, säger Torbjörn Sjögren och drar åt halsduken.
Tillbaka inne i värmen hos Ann-Charlott går diskussionen vidare. Frågorna och spekulationerna om utbyggnaden på Torp är många – det pratas om en dubblerad handelsyta och upp mot 1 000 nya arbetstillfällen. Även om risken för minskad handel i stadskärnan ökar, innebär det också att nya människor kommer att vilja bo och leva i en levande stad. Alla tre är rörande överens om att en liten stad som Uddevalla inte kan konkurrera med ett köpcentra av Torps storlek.
Att det fortfarande finns utrymme för en levande innerstad är det inget tvivel om. Lösningen stavas samverkan. Trots en mängd utmaningar som staden står inför genomsyrar framtidstron.
– Vi har fått många bakslag genom åren. Vi har vant oss och tappar aldrig gnistan, säger Ann-Charlott Gustafsson. •