Hyresgästföreningens värvningsmetoder ifrågasätts

Efter att Aftonbladet avslöjat hur Hyresgästföreningen gett såväl höga provisionsbaserade löner som bonusresor till sina toppvärvare har fastighetsägare hört av sig till Fastighetstidningen med vittnesmål om aggressiva värvningskampanjer.

Annons:


Aftonbladet har uppmärksammat att Hyresgästföreningen medlemsvärvare arbetar enligt ett ersättningssystem där deras lön till 100 procent sätts som en provision beroende på hur många medlemmar de lyckas värva. Det är ett system som fastighetsägare i Blekinge uppmärksammat i samband med en kampanj som Hyresgästföreningen genomförde där i våras.

– Det var en av våra hyresgäster som berättade att en av Hyresgästföreningens värvare varit på besök och påstått att vi inte följde gällande avtal och att han därför betalade 2000 kronor för mycket, säger Björn Bengtsson på Sölvesdals Förvaltning och fortsätter:

– Våra hyresgäster blev mycket oroliga. Jag fick mejla ut till alla och berätta att vi följde avtal och att alla var välkomna att komma och titta på det.

– När jag läste Aftonbladets granskning förstod jag att det här kommer fortsätta eftersom de lönar sig för värvarna att tänja lite på sanningen och skrämma upp hyresgästerna. Om de tror att vi fastighetsägare är opålitliga känner hyresgästerna att de kommer behöva Hyresgästföreningens beskydd. Jag tycker det är djupt oseriöst. Vi jobbar hårt för att förtjäna våra hyresgästers förtroende och i en kundnöjdhetsmätning vi var med i hamnade vi  topp-3 i Sverige bland mindre fastighetsbolag.

Bilden av oseriösa värvningsmetoder bekräftas av Johan Braw på Sölvesborgshem:

– Det var när hyrorna var uppe i hyresmarknadskommittén som vi fick information av hyresgäster om att Hyresgästföreningens värvare påstod att vi på Sölvesborgshem och Hyresgästföreningen låg i konflikt i domstol. Dessutom förekom uppgifter om att vi ville höja hyrorna med fem procent, när det i själva verket var tre.

Hyresgästföreningens värvare ska också ha sagt att den som gick med skulle slippa en ”retroaktiv hyreshöjning”.

– Vi tog kontakt med Hyresgästföreningen, säger Johan Braw.  Den lokala ordföranden var tydlig med att så här fick det inte gå till. Sedan träffade vi en av rekryterarna och dennes chef och de menade att det kunde vara någon slags dialektala missförstånd, att ordet ”konflikt” betyder en sak i Karlskrona och en annan i Sölvesborg, men det vet jag inte om det är så sannolikt.

Detta skedde i mars och enligt Johan Braw har kundnöjdheten så vitt gäller hyrans prisvärdhet dykt sedan dess.

– Vi har inte gjort så stor sak externt av det här, säger Johan Braw. De säger ju att det handlar om missförstånd, men jag tror att det hela tiden finns en latent risk att det blir så här när värvarnas löner sätts efter provision.

Fastighetstidningen har varit i kontakt med Hyresgästföreningen angående de uppgifter publiceras här. Sofia Zouagui som är pressekreterare på Hyresgästföreningen hänvisar till en artikel i Blekinge Län Tidning där händelsen av Sölvesborgshem beskrivs som ”utagerad”:

Hyresgästförening lovade billigare hyra till nya hyresgäster

På sin hemsida har Hyresgästföreningen publicerat en kommentar till Aftonbladets granskning. Där skriver man med anledning av den provisionsbaserade lönemodellen för medlemsvärvarna:

”Hyresgästföreningen som arbetsgivare ser att nuvarande avtal inte är bra ur flera hänseenden; arbetsmiljö, då rent provisionsbaserad lön har skapat en ohälsosam arbetssituation och har lett till höga sjukskrivningstal och hög personalomsättning inom yrkesgruppen samt kan uppmuntra till aggressiv rekrytering av medlemmar.”

Annons: