[ Annons ]

Ett minskat intresse för traditionell TV, och större efterfrågan på snabb uppkoppling har fått AF Bostäder att fundera över vilket medieutbud de ska erbjuda i framtiden. Nu undersöks hyresgästernas medievanor för att få svar.
Publicerat 18 februari, 2015

Hyresgästernas medievanor vägvisare för AF Bostäder

Ett minskat intresse för traditionell TV, och större efterfrågan på snabb uppkoppling har fått AF Bostäder att fundera över vilket medieutbud de ska erbjuda i framtiden. Nu undersöks hyresgästernas medievanor för att få svar.

Studentbostadsföretaget AF Bostäder anlitar studenterna själva för att undersöka framtidens optimala medieutbud. Bakgrunden till detta är att AF Bostäder under flera år har undersökt hyresgästernas TV-vanor och märkt av ett betydligt minskat intresse för traditionell tablå-TV till förmån för strömmande media, det vill säga film- och musiktjänster på nätet. För att hitta rätt service för hyresgästerna så genomförs en stor undersökning bland AF Bostäders hyresgäster.

[ Annons ]

Företaget Lunicore, som drivs av studenter vid Lunds universitet, kommer att genomföra undersökningen som ska ge svar på en rad frågor, bland annat vilka förväntningar hyresgästerna har på framtidens service:

– Vi vill ta ett helhetsgrepp om medieutbudet i våra bostäder, vi talar inte längre om TV utan ser vårt supersnabba bredband på 1 Gbit/s som en början på en helt ny mediekonsumtion för våra hyresgäster, säger Dag Oredsson, marknads- och kommunikationschef på AF Bostäder.

AF Bostäder ser en stor vinst med att låta studentkonsulterna på Lunicore genomföra undersökningen. På så sätt får studenter tala med studenter vilket kan ge en friare dialog. Undersökningen tar upp en rad frågor och förslag som hyresgästerna får ta ställning till. Därutöver kan hyresgästerna också ge förslag på lösningar:

– Vi är mycket ödmjuka inför resultatet. Vi tycker själva att vi har dammsugit marknaden och har hittat spännande lösningar men det finns säkert sådant som våra hyresgäster har bättre koll på än vi har, tricket är att få ihop det med den hyra som våra kunder har råd att betala. Det är också intressant att få veta om hyresgästerna till exempel vill ha individuella lösningar och därmed sätta ihop sitt eget utbud, säger Oredsson.

Lunicore och AF Bostäder kommer att arbeta med undersökningen under den tidiga våren. Undersökningen sker genom webbenkät och djupintervjuer med ett antal hyresgäster. När resultatet är presenterat så har AF Bostäder ett underlag för framtida vägval för AF Bostäders 7 500 hyresgäster:

– Detta är ett område där vi verkligen vill ligga i framkant. Vi har redan ett par alternativ till hyresgästerna men eftersom marknaden ser ut som den gör så blir det stora pengar över lång tid med de aktörer som finns idag. Vi vill vara säkra på att vi gör rätt val i detta, säger Pierre Andersson, bostadsombudsman på AF Bostäder.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]