Kommunala HFAB, Halmstads Fastigheter, lät de boende själva bestämma över det inre underhållet. Men nu ändras underhållsfonden eftersom många hyresgäster prioriterade nya tapeter i stället för nödvändig upprustning.
Det var 2005 som HFAB införde en underhållsfond där hyresgästerna själva skulle ta ansvar för det inre underhållet av lägenheterna – att då åtgärda golv, väggar, köksinredning, dörrar med mera vid behov. Besluten fattas helt av hyresgästen och beställningar läggs till HFAB.
Det är en modell som bolaget är tämligen ensamma om och nu konstaterar HFAB att det inte blev så lyckat.
– Vi har lagt ett allt för stort ansvar på hyresgästen och ser att det leder till stora variationer av underhållet, säger Christian Kylin, vd på HFAB.
Konkret rör det sig om att hyresgästerna ofta prioriterat estetik före funktion, man har haft fokus på väggarna, det som syns mest.
– Det har lett till en obalans i underhållet, vilket blivit särskilt tydligt vid omflyttningar och när en lägenhet har haft flera hyresgäster under kort tid. En lägenhet kan ha tapetserats tre gånger på fem år, trots att den egentligen hade behövt ett nytt vardagsrumsgolv eller en ny köksbänk för att hålla i längden. Upplägget med den gamla underhållsfonden har inte fungerat optimalt utifrån hållbarhets- och förvaltningssynpunkt, säger Christian Kylin, vd på HFAB.
För bolaget har det också blivit en extra kostnad då man behövt göra åtgärder när hyresgäster flyttat ut till exempel att slitna golv måste slipas eller bytas ut.
Nu har underhållsfonden ändrats och HFAB tar tillbaka det övergripande ansvaret för lägenhetsunderhållet vilket innebär att fastighetsägaren avgör om en renovering som en hyresgäst vill ha gjord är nödvändig.
– Hyresgästerna kommer fortfarande att kunna påverka sitt lägenhetsunderhåll, men vi ska ansvara för att fatta fackmannamässiga beslut med hållbarhet i fokus. Vi har ett ansvar och en plikt som fastighetsägare att se till att våra fastigheter sköts på bästa sätt. Det är orimligt att lägga det ansvaret på våra hyresgäster som väljer hyresrätt för ett bekymmersfritt boende, säger Christian Kylin.
Tidsfristerna för HFAB:s underhåll har ändrats för att stämma bättre överens med övriga fastighetsbolag i branschen. Det måste bland annat ha gått mellan 5 och 13 år innan ett rum kan målas eller tapetseras igen, om rummet inte har onormalt slitage. Tidigare hade man ingen sådan tidsgräns.