[ Annons ]

Joanna Heikkilä fastighetschef bostäder på Olov Lindgren. Foto: Webbkompetens.
Publicerat 26 januari, 2024

”Hyresgästerna är jättenöjda”

Olov Lindgrens hårda arbete med fastighetsnära insamling har gett resultat. Hyresgästerna återvinner, håller rent och är nöjda. Därför står bolaget väl rustat inför det nya systemet som införs 2027.

Olov Lindgren har länge arbetat med lättillgänglig återvinning för sina hyresgäster. När sedan beslutet om fastighetsnära insamling kom insåg man att det skulle kunna bli problem, eftersom många av de fastigheter man äger har begränsat med utrymme för tillskapande av miljörum.

I en tidigare intervju med Fastighetstidningen berättade Joanna Heikkilä, då hållbarhetsansvarig, men nu fastighetschef bostäder, hur man då stötte på problem, bland annat i form av nekade bygglov.

[ Annons ]

– Vi trodde verkligen att kommunen skulle möta oss där, eftersom avfall och återvinning likväl som arbetsmiljö är viktiga frågor. Vi fick avslag för att vi tog bort parkeringsplatser. Men när vi visade att vi har ett parkeringsgarage i närheten så ändrade de sig och gav oss bygglov. Om fastighetsnära insamling ska fungera så måste det bli lättare att få bygglov, och att de här ärendena prioriteras, sa Joanna Heikkilä då.

Nu, två år senare berättar Joanna Heikkilä om Olov Lindgrens fortsatta arbete, och om sin syn på införandet av fastighetsnära insamling. Precis som flera andra i branschen ifrågasätter hon aspekter, bland annat varför fastighetsägare ska stå för notan när det gäller byggandet av miljörum.

–  Fastighetsnära insamling är en självklarhet för oss, eftersom det ökar återvinningsgraden hos de boende. Så vi har miljörum i nästan alla våra fastigheter. Det har så klart kostat oss, både pengar och utrymme. Nu ska de tvinga fastighetsägare att bygga miljörum och söka bygglov, utan någon ersättning, säger Joanna Heikkilä.

Hon är dessutom helt säker på att den schablon och hämtningsfrekvens som är bestämd är för snävt tilltagen. När fastighetsnära insamling införs 2027 hämtas förpackningar varannan vecka och glas och metall var fjärde vecka. 

Det är inte tillräckligt, enligt Joanna Heikkilä. Hon ställer sig även frågande till varför Olov Lindgren inte kontaktades för att ge sin syn på vilken frekvens som krävs, eftersom bolaget ligger i framkant när det gäller fastighetsnära insamling.

– Vi hade kunnat berätta för dem att vi behöver hämtning varje vecka, framför allt när det gäller fraktionen plast och pappersförpackningar Då kanske de tycker att vi kan ha sex kärl i stället för fyra, men vi har inte plats för det. Det är så klart bra att vi nu kommer få en liten ersättning för sorteringen, men den kommer inte att täcka våra kostnader, säger hon.

Trots att Olov Lindgren inte kommer få full ersättning för sin insamling – åtminstone inte till en början – är Joanna Heikkilä positiv till fastighetsnära insamling.

– Fastighetsnära insamling ska vara en självklarhet. Det är lättare för en hyresgäst att sortera och göra någonting för miljön om det är nära hemmet. Ligger återvinningen för långt bort från hemmet, så slänger de ju plast, pizzakartonger och glas i restavfallet, säger hon.

Foto: Webbkompetens.

Olov Lindgrens hårda arbete har gett resultat, tack vare tydliga rutiner. De använder sig av Avfall Sveriges skyltsystem, som även är ett gemensamt nordiskt system, och som tydligt visar vad som ska återvinnas var. Och på golvet finns stora pilar som visar var de boende ska platta till sina förpackningar, för att de ska ta så liten plats som möjligt i kärlen. Dessutom ronderar bolagets fastighetsvärdar flitigt i rummen och ser till att det är rent och fint.

– Jag kan lova dig att vi har Stockholms finaste miljörum. Det ska vara rent och snyggt överallt. Det lockar till sortering, och till att behålla det fint. Och i avtalet med vår leverantör har vi skrivit att de ska plocka upp allt skräp som fallit till marken när de lämnar oss, hela vägen från miljörummet till bilen. Vi stängde även våra sopnedkast, vilket tvingar hyresgästerna att gå till miljörummen. Och de är jättenöjda. Vi har faktiskt inte fått ett enda klagomål, säger Joanna Heikkilä.

Under arbetet med införandet av den fastighetsnära insamlingen har Olov Lindgren så klart dragit många lärdomar. Och Joanna Heikkilä delar gärna med sig av sina tips.

– Börja med en inventering av ytorna. Vi har gjort många rockader bland våra utrymmen för att skapa miljörum. Vi har även flyttat på väggar och gjort två rum av ett stort. Och om vi renoverar eller genomför ett stambyte så ser vi till att ta hänsyn till behovet av miljörum, säger hon. 

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]