Illustration: Dennis Eriksson
Publicerat 27 januari, 2025

Hyresgäster ska inte behöva tåla matos

Trots godkänd OVK fick värden bakläxa i hovrätten. Det är den faktiska funktionen av ventilationen som ska ligga till grund för bedömningen, säger juristen Sara Carlberg Hägglund.

Ett bostadsbolag i Västernorrland fick återkommande klagomål om ventilationen från flera hyresgäster i en nybyggd fastighet. När köksfläktarna användes i samband med matlagning spreds det matos i övriga delar av lägenheterna.

Hos en del boende kom matoset även in i lägenheternas klädkammare, vilket gjorde att lukten spred sig i kläder och andra textilier. Det gjordes en OVK-besiktning och flera mätningar av luftflödet. Men enligt bolaget visade dessa inga onormala avvikelser.

[ Annons ]

När klagomålen fortsatte uppmanade värden hyresgästerna att ha fönster eller balkongdörrar öppna vid matlagning. Det hjälpte, men de som var hårdast drabbade ansåg att det var fel att de tvingades ha fönster öppna i stället för att problemet åtgärdades.

Efter två år ansökte åtta av hyresgästerna om ett åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden. Men ansökan avslogs, då nämnden menade att det handlade om en mindre olägenhet som hyresgäster måste tåla. Beslutet överklagades till hovrätten som gjorde en annan bedömning. Hyresvärden ålades att åtgärda problemet inom fyra månader eftersom ventilationsproblemet bedömdes vara en allvarlig brist och inget hyresgäster skulle behöva tåla.

– Fastighetsägare bör ta till sig av detta fall, då det inte räcker att enbart hänvisa till en godkänd OVK när hyresgästerna klagar på luftkvalitén inomhus, säger Sara Carlberg Hägglund, fastighetsjurist på Fastighetsägarna i Göteborg.

Hon påpekar att det är den faktiska funktionen av ventilationen och hur den påverkar boende som ska ligga till grund för bedömningen av hinder och men.

– Hovrättens utgångspunkt är att en fullgod ventilation är något hyresgäster ska kunna förvänta sig. Matos i den omfattning som framgår i det aktuella fallet ska inte behövs tålas. I det här fallet har inte fastighetsägaren vidtagit några andra åtgärder än att hänvisa hyresgästerna till att själva vädra i samband med matlagning.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]