Nästan varannan svensk menar att distans- och hemarbete försämrar företagskulturen. Det enligt en undersökning från ISS.
På uppdrag av ISS Facility Services har Novus frågat 1050 svenska kontorsarbetare med möjlighet till hemarbete hur företagskulturen påverkas av distans- och hemarbete. Nära hälften, 49 procent, tror att hemarbete leder till att man blir mindre intresserad av sociala sammanhang och aktiviteter, vilket i sin tur leder till sämre och färre arbetsrelationer.
Enligt ISS undersökning arbetar 60 procent av svenskarna hemifrån minst en gång i veckan. Merparten, åtta av tio, anser att den sociala interaktionen på arbetsplatsen är viktig. Enligt den aktuella undersökningen tycker 45 procent att deras relationer till kollegorna påverkats till det sämre av att jobba hemifrån. En femtedel svarar att deras relation till chefen blir sämre på grund av hemarbete.
– Det finns såklart både för- och nackdelar med våra nya arbetssätt. Men hur stärker man de sociala relationerna mellan medarbetarna och hur bygger man en företagskultur? Den fysiska arbetsplatsen är en otroligt viktig byggsten i en stark företagskultur. Vi vet att platser verkligen gör skillnad. Som företagsledare är det inte en dag för sent att börja fundera på hur man skapar en strategi för att attrahera och motivera medarbetarna att spendera tid på sin arbetsplats, säger Andreas Thorling, vd på ISS Sverige i ett pressmeddelande.
Det är fler i åldersgruppen 18-40 år som ser den fysiska arbetsplatsen som viktig. Hos de över 41 år är det bara en tredjedel som svarar samma sak. En av fyra i den yngre gruppen tycker också att relationen till deras närmaste chef har försämrats av hemarbete, medan endast 16 procent av den äldre gruppen upplever samma sak.
– Vad händer med kompetensöverföringen när de äldre grupperna uppskattar hemarbete och de yngre vill vara på kontoret? Tillfällena att dela erfarenheter och kompetens minskar när specifika grupper väljer att arbeta hemifrån. Som arbetsgivare innebär det ytterligare utmaningar där den fysiska arbetsplatsen måste stimulera möten mellan olika typer av medarbetare, säger Andreas Thorling.