Ja, det definitiva svaret gavs nog inte på Fastighetsägarnas seminarium Stadskamp och regionutveckling. Men väl en hel del intressanta insikter och åsikter. Först ut ett antal företrädare för mellansvenska städer på temat ”bäst och kommer bli ännu bättre”.
Publicerat 3 juli, 2012

Hur marknadsför man en stad?

Ja, det definitiva svaret gavs nog inte på Fastighetsägarnas seminarium Stadskamp och regionutveckling. Men väl en hel del intressanta insikter och åsikter. Först ut ett antal företrädare för mellansvenska städer på temat ”bäst och kommer bli ännu bättre”.

Magnus Johansson (MP), kommunalråd i Eskilstuna, som för dagen kunde gotta sig lite extra åt att blivit utsedd till miljöbästa kommun i Miljöaktuellt som delades ut i Visby, framhöll att man lyckats får flera utflyttade Eskilstunabor att återvända.

[ Annons ]

Maria Fors, vd Västerås City, berättade om hur kommun, fastighetsägare och handel gemensamt jobbat med stadsutveckling.
– Vi är på väg mot en stad utan gränser. Allt finns i Västerås, sammanfattade hon.

Peter Olevik Dunder (FP), kommunalråd i Haninge, men menade att man inte får fastna i att bara prata om bostadsbyggande.
– Vi behöver också bli duktiga på att bygga arbetsplatsområden. En hållbar stad handlar också om att vi producerar och att vi handlar.

Kristian Ekbom, analytiker på NAI Svefa, tog hjälp av statistiken i sin dragning av ställningen i stadskampen just nu.
– Stockholm vinner, men är inte en helt ohotad etta, konstaterade han.

De viktigaste faktorerna för att bli en vinnande storstadsregion är enligt honom, bostadsförsörjning, effektiv infrastruktur och utbildningsmöjligheter.

Varumärkesstrategen Julian Stubbs fyllde på med hur man sedan med gemensamma krafter bäst marknadsför sin framgångsrika stad.
– Varumärken bygger på känslor och det gäller att hitta det bästa argumentet och bygga vidare på det.

Inte minst gäller det att skapa mål som är långsiktigare än en mandatperiod.
– Rom byggdes inte på en dag, och inte fyra år heller. Politisk enighet är oerhört viktig, sa Julian Stubbs.

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]