Fastighetsbolaget Hufvudstadens kunder måste vara otroligt nöjda. Även i år fick bolaget högsta Nöjd-Kund-Index, 81 på en 100-gradig skala. Branschgenomsnittet ökade till 72 (+1).
Hufvudstaden har hamnat högst på pallen fyra gånger de senaste fem åren i mätningen som görs av konsultföretaget CFI för Fastighetsägarna Sverige.
– Vi är glada för att vi gång på gång får ett kvitto på att vi gör rätt saker, sade Tomi Tågtström, servicechef på Hufvudstaden när han tog emot priset idag.
Tvåa i nöjd-barometern blev förra årets etta Norrporten och trea SKL fastigheter och service.
Bolaget med största NKI-förbättring i år är Newsec och Alecta. Det är Newsec som förvaltar fastigheterna. De höjde sina tal med hela fem enheter.
– Jag har faktiskt ingen aning om hur det gick till. Vi har inte gjort något annorlunda i år. Men det är väl en sorts ketchupeffekt av vårt långsiktiga arbete som vi nu kan skörda frukterna av, sade Tobias Larsson, kundansvarig på Newsec.

Hans grundrecept för att öka kundnöjdhet i kommersiella lokaler är:
1) Möta hyresgästen oftare.
2) Förbättra informationen.
3) Snabb återkoppling när något blir fel.
– Och så ska man gilla människor mer än excelark, menar Tobias Olsson.