HSB är det varumärke som anses vara mest hållbart inom kategorin nybyggnation, enligt en undersökning där 1 000 konsumenter deltagit.
Sveriges Grönaste Varumärke är en återkommande undersökning av varumärkesbyrån Differ som har genomförts sedan 2008, och som mäter attityder och trender för hur konsumenter ser på hållbarhet. 1 000 konsumenter i åldrarna 15-75 år har besvarat frågor kring miljö och hållbarhet och gett sin syn på varumärken i tolv utvalda branscher, bland annat nyproduktion av bostäder.
Konsumenterna har kunnat välja bland fem företag i varje kategori, och HSB tog hem förstaplatsen i Nybyggnation, i konkurrens med Peab, Riksbyggen, Skanska och Veidekke.
– Vi är väldigt stolta över utmärkelsen och att det finns ett så stort förtroende för vårt hållbarhetsarbete. HSB jobbar ständigt för att hitta lösningar på de stora hållbarhetsutmaningar vi står inför i branschen och att öka takten mot en verkligt hållbar nyproduktion, kommenterar Maria Qvillberg, utvecklingsansvarig kvalitet och hållbarhet HSB ProjektPartner och hållbarhetsansvarig HSB Bostad.
HSB har som mål att nyproduktionen ska vara verkligt hållbar i alla sina processer år 2045. De två nyproduktionsbolagen HSB ProjektPartner och HSB Bostad har antagit en strategisk hållbarhetsplan med skärpta mål inom samtliga hållbarhetsområden.